آینده بازار مسکن از نگاه انبوه سازان

یکی از نکاتی که عموماً در بررسی بازار مسکن مورد توجه قرار نمی گیرد، این است که انبوه سازان مسکن از موثرترین قشر در بازار مسکن بوده و تلاطم های ایجاد شده در این بازار ممکن است آسیب های بسیار زیادی به آن ها بزند. همچنین در صورتی که انبوه سازان از ادامه فعالیت خود در بازار مسکن صرفنظر نمایند، ممکن است رکود و گرانی به بازار مسکن تزریق شود.

به نظر می ‌رسد انبوه‌سازان در شرایط فعلی در تلاش هستند تا با در دست گرفتن نبض بازار، تلاطم های به وجود آمده در این بازار را تسکین داده تا مشکلات عدیده ای که بر سر راه آنها به وجود خواهد آمده را برطرف نمایند. بسیاری از این انبوه‌سازان بر این باورند که بازار مسکن تنها در صورتی از حالت التهاب خارج می‌ شود که وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم به حالت عادی بازگردد.

در حال حاضر افزایش قیمت مسکن از هیچ فرمول خاصی پیروی نمی کند و به همین علت نمی‌ توان گفت که تا چند ماه آینده نوسانات این بازار به چه نحو و صورتی پیش خواهد رفت. به همین علت این افراد بیشتر در انتظار هستند تا شرایط بازار‌های مختلف اقتصادی در ایران متناسب شده تا با استفاده از بهبود شرایط در بازارهای مختلف اقدام به فعالیت در بازار مسکن نمایند.

مشخص است که تا زمانی که به بازار مسکن پول تزریق نشود، انبوه‌ سازان مسکن نیز نمی‌ توانند به فعالیت ‌های خود ادامه دهند تا ساخت و ساز در کشور رونق پیدا کند. با توجه به اینکه چند ماهی از بهبود اوضاع بازار مسکن می‌ گذشت، تلاطم های اخیر برخی از انبوه‌سازان را دچار یأس و ناامیدی کرده است.

این موضوع به این علت است که این اتفاقات باعث شده تا دستمزد کارگر افزایش پیدا کرده و همچنین قیمت زمین نیز در بسیاری از مناطق افزایش پیدا کند. در نتیجه این افراد برای سرمایه گذاری شرایط سخت تری خواهند داشت و از ادامه مسیر نا امید می شوند.

آنچه که مشخص است هیچ گونه پیش بینی خاصی نمی توان در مورد آینده بازار مسکن در شرایط فعلی انجام داد؛ اما به نظر می‌ رسد با توجه به تجارب گذشته تا دو ماه آینده شاهد افزایش قیمت دوباره در حوزه مسکن باشیم و در این صورت ممکن است بعد از شهریور ماه رکود به بازار مسکن بازگردد؛ البته این موضوع نیز هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد و وابسته به شرایط پیش رو خواهد بود.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.