بازار ملک تحت تاثیر ارز و سکه

در چند ماه اخیر با متلاطم شدن بازار املاک و گرانی قیمت مسکن، دلایل مختلفی برای این موضوع ذکر می شود که یکی از آنها کاهش عرضه مسکن و افزایش تقاضا برای آن بوده است. در این میان با افزایش تقاضا، فعالان حوزه مسکن با کمبود عرضه مواجه شده اند.
متقاضیان مسکن منتظر بودند با رونق گرفتن بازار مسکن و فعالیت جدید فعالان حوزه ملک و املاک، عرضه زیاد و پس از مدتی قیمت ‌ها به حد مطلوب تری برسد. متاسفانه اما معاملات مسکن در خرداد ماه سال جاری کاهش یافت و بازار عرضه املاک را دچار سردرگمی کرد.
کاهش عرضه و افزایش تقاضا سبب افزایش قیمت‌ ها شده و کسانی که قصد خرید مسکن دارند و کسانی که با گرفتن تسهیلات به تقاضاکنندگان بازار مسکن می پیوندند، با کمبود عرضه مواجه می شوند. کمبود عرضه مسکن به چندین سال قبل باز می‌گردد که بازار املاک دچار رکود شده و ساخت و ساز کاهش یافت. اگر افزایش قیمت در پی افزایش تقاضای ایجاد شده ادامه یابد بازار مسکن دوباره شاهد رکود خواهد شد.

بازار مسکن از جمله بازارهای سرمایه ای در کشور ما به حساب می آید. در حال حاضر با توجه به شرایط موجود، ارزش ریالی پول کشور در حال کاهش یافتن بوده و با افزایش نرخ دلار میزان توان خرید کاهش یافته است. افرادی که دارای سرمایه هستند با کاهش ارزش پول به دنبال زمینه و راهکارهایی برای سرمایه‌گذاری نقدینگی خود هستند که از امنیت مناسبی برخوردار باشد. در کنار ارز با افزایش قیمت سکه و خودرو عده ای از موقعیت گرانی املاک استفاده کرده و سرمایه خود را از بازار املاک به بازار خودرو و سکه سوق داده اند.

به وجود آمدن این موقعیت به صورت موازی در چندین بازار، باعث شد در خرداد ماه امسال از حجم معاملات املاک کاسته شود. با کاسته شدن معاملات مسکن و به تبع آن رونق در بازار مسکن هم کند خواهد شد.

سیاستگذاران و اندیشمندان حوزه اقتصادی باید با اتخاذ سیاست های متناسب با شرایط اقتصادی فعلی، بتوانند در حوزه های مختلف بازار سرمایه تعادل ایجاد کنند. ایجاد امنیت در سرمایه‌ گذاری و ثبات آنها بهترین کار برای جلوگیری از گرانی های بی دلیل و بی پایه است. کنترل نرخ تورم از جمله بخش‌ های کلیدی سیاست گذاری است که باید از سوی نهادهای مسئول به صورت جدی پیگیری و مورد نظارت قرار گیرد.

بدون وجود امنیت در سرمایه گذاری حوزه املاک و با وجود کاهش ارزش پول و گرانی، در حوزه های موازی بازار املاک هم سرمایه گذاری های اشتباهی صورت می گیرد که نه تنها باعث بهبود شرایط اقتصادی می شود بلکه به خود سرمایه گذاران و بازار سرمایه لطمه وارد می شود. اصلاح در قوانین و سیاست ها بهترین راهکار بازسازی اقتصاد کشور و کمک به بازار املاک است.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.