مشکلات سازندگان مسکن در ارتباط با بورس

یکی از راهکارهای مهمی که می تواند به بهبود اوضاع مسکن کمک کند، اتصال بازار مسکن به بورس است. اما اکثر سازندگان پروژه های ساختمانی تمایلی ندارند تا با حضور در بازار صندوق سرمایه خود را با دیگران شریک شوند و تمام هزینه ها و سود های خود را به صورت شفاف مطرح کنند.

در صندوق های تامین مالی می ‌بایست تمام هزینه های انجام شده برای ساخت پروژه به صورت واضح مشخص شده و هزینه ها از هم تفکیک شود که این ضوابط صندوق، باب میل بسیاری از سازندگان نیست.

آنها تصور می ‌کنند که با شفاف سازی در رابطه با هزینه، سود آن ها از فروش کاهش می یابد. با مشخص شدن قیمت هر واحد، سود هم مشخص شده و به تبع آن بر روی قیمت‌ های فروش تأثیر بسزایی دارد. البته این شرایط به نفع خریداران است و مانع جدی بر سر راه سازندگان خواهد بود تا ملک های ساخته شده خود را به قیمت‌ های گزاف بفروشند. به همین خاطر سازندگان به راحتی این طرح را به دلیل سود خود قبول نمی‌ کنند.

مانع دیگری که باید به آن اشاره کرد، مراحل و بوروکراسی ها در روند گرفتن مجوز برای راه اندازی صندوق زمین و ساختمان است. در حال حاضر راه اندازی این صندوق علاوه بر مجوز های قبلی، نیازمند مجوز های جدید شده است که اخذ هر کدام از این مجوزها زمان می برد و سازنده باید وقت کافی صرف این کار کند. در نتیجه این روند باعث می‌ شود از تمایل به شرکت در این صندوق ها کاسته شود.
همچنین ثبت اراضی یکسری از مالکان و مشکلات حقوقی آنها مانعی بر سر راه اتصال به بورس است. در حال حاضر برای راه‌اندازی صندوق‌های مالی سه دسته سازنده داریم. سازندگانی که مشغول ساخت در شهرها هستند و هزینه تمام شده آنها از سقف هزینه ریالی صندوق پایین ‌تر است و نمی ‌توانند از این صندوق ‌ها بهره‌ مند شوند. سازندگان بعدی کسانی هستند که هزینه ساخت پروژه آنها خیلی بیشتر از سقف ریالی تعیین شده صندوق ها است.

اغلب این سازندگان دارای کمپانی و شرکت های ساختمان سازی بزرگ هستند و از لحاظ مالی شرایط خوبی دارند و به دلیل سوابق و اعتباری که دارند، می توانند از وام های کلان بهره‌ مند شوند. اصولاً این دسته از سازندگان تمایل طی کردن مراحل صندوق‌ های مالی را ندارند.

دسته سوم سازندگان پروژه های ساختمانی شرکت های دولتی و عمومی هستند که این گروه نسبت به دیگر گروه ها در بازار سرمایه صندوق ها شرکت کرده اند و از متقاضیان آن بوده اند. از آنجا که این گروه سوم با مشکلاتی در رابطه با اراضی خود رو به رو هستند و از لحاظ سندی و ثبتی با مشکلاتی مواجه می شوند، نمی توانند از این صندوق‌ ها استفاده کنند. مشکلاتی که بیان شد دلایلی است تا بازار بورس به خوبی جای خود را در تامین مالی پروژه های ساختمانی و مشارکت افراد پیدا نکند.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.