گلایه های انبوه سازان مسکن

با افزایش قیمت مسکن و روند رو به رشد این تغییر قیمت، برخی از واحدهای مسکونی در شهر تهران بین ۵۰ تا ۷۰ درصد رشد را تجربه کرده اند. این افزایش قیمت مسکن، انگیزه انبوه سازان و سازندگان مسکن را برای شروع پروژه‌ های جدید بیشتر کرده است.
البته این انگیزه انبوه ‌سازان دست خوش شرایط دیگری مانند گرانی ارز نیز شده است. با گران شدن ارز و در پی آن گرانی مصالح ساختمانی، سازندگان مسکن هزینه های بیشتری برای ساخت مسکن می پردازند

در نتیجه قیمت تمام شده مسکن نرخ بالاتری خواهد داشت. خانه های ساخته شده با قیمت های بالا با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، متقاضی خرید کمی خواهد داشت.
نایب رئیس انجمن انبوه سازان تهران با وجود شرایط موجود بیان کرد که اگر میزان تسهیلات مسکن را افزایش دهیم باز هم نمی ‌توان خانه ای با متراژ بالا خریداری کرد.

همچنین پرداخت اقساط در تسهیلات بالا برای افراد مختلف جامعه سخت خواهد بود. به گفته وی بهترین راه در شرایط حاضر ساخت واحدهای کوچک در کلان شهرها است که افراد قدرت خرید آن را داشته باشند. از نکات قابل توجه در ساخت واحدهای کوچک متراژ نیز، دردسر وجود پارکینگ برای هر واحد مسکونی طبق دستورالعمل شهرداری است.

نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان بیان کرد باید برای واحدهای کوچک پارکینگ دار به صورت مشارکتی عمل کرد. به این منظور شهرداری ها می توانند خانه ها را به صورت اجاره-فروش در اختیار متقاضی قرار بدهند و خریدار بخشی از پول را نقد بپردازد و بخشی را به صورت اقساط پرداخت کند.
یکی از گلایه های انبوه سازان مربوط به مدت زمان صدور پروانه ساخت است. به نظر می رسد انبوه سازان با دریافت سریع تر پروانه ساخت، انگیزه بیشتری برای شروع ساخت و ساز و رونق بخشیدن به بازار ملک و مسکن خواهند داشت. همچنین دریافت انواع عوارض در زمان صدور پروانه ساخت، یکی دیگر از عواملی است که می تواند انبوه سازان را برای شروع به ساخت و ساز دلسرد کرده و به بازارهای سرمایه گذاری دیگری همچون ارز و طلا روانه کند.

برخی از کارشناسان حوزه املاک، مسائل موجود در پیش رو انبوه سازان را ناشی از مشکل تسهیلات نامناسب و یا دستورالعمل های شهرداری و مشکلات صدور پروانه ساخت نمی دانند. به اعتقاد این دسته از افراد، علت اصلی نداشتن انگیزه کافی برای سرمایه گذاری در بازار مسکن توسط انبوه سازان را بایستی قیمت تمام شده بالاتر از توان خرید متقاضیان خرید مسکن دانست. موضوعی که در آینده می تواند بازگشت سرمایه انبوه سازان را با مشکل جدی مواجه کند.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.