آیا رکود مسکن به بازار املاک بر می گردد؟

با توجه به آمار و ارقام اعلام شده از سوی بانک مرکزی قیمت مسکن با رشد آرام خود از شهریورماه سال پیش در اردیبهشت ماه به بالاترین سطح قیمت و بالاترین سطح معاملات خود رسیده است. در خرداد ماه حجم معاملات نسبت به ماه قبل کاسته شد و در حال حاضر در تیرماه شاهد افزایش قیمت مسکن نیستیم. این ثبات قیمت در بازار مسکن را می تواند نشان از کاهش قدرت خرید افراد و دست نگه داشتن متقاضیان برای خرید مسکن دانست.

برخلاف اردیبهشت ماه که در تمام مناطق تهران شاهد افزایش قیمت بوده ایم در خرداد ماه و در حال حاضر در تیر ماه نیز فقط در بعضی از مناطق تهران افزایش نرخ مسکن ثبت شده است. طبق گزارشات میدانی گرفته شده از مشاوران املاک در مناطق مختلف متوجه می‌ شویم که در برخی مناطق به دلیل تبعات پابرجای رکود گذشته، ساخت و ساز زیادی صورت نگرفته و در برخی از مناطق خانه های ساخته شده تا به حال فروخته نشده اند.

مالکان قصد دارند در حال حاضر با افزایش قیمت‌ ها، ساختمان های خود را که مدتی خالی مانده اند، حالا به دو برابر قیمت به فروش برسانند.
افراد برای خرید ملک به مناطقی مراجعه می‌کنند که ساخت و ساز در آنها صورت گرفته و در همین مناطق هم شاهد افزایش قیمت بوده ایم. حمید رضا چراغی از فعالان حوزه مسکن بیان کرد که در چند ماه آینده دوباره به رکود بازار مسکن بر می گردیم اما این رکود با سال های قبل متفاوت است.

رکودی که در چند ماه آینده خواهیم دید با کاهش معاملات مسکن رو به رو است ولی با افزایش قیمت دوباره ممکن است یکسری از افراد از خرید و فروش ملک منصرف شوند.
این کارشناس بازار مسکن معتقد است که وزارت راه و شهرسازی دچار سیاست گذاری غلطی شده است و تنها تقویت طرف تقاضا کننده حوزه املاک به خاطر آمار خانه های خالی کافی نیست. اکثر خانه های خالی به دلیل مهندسی مجلل خود و خارج از عرف بودن آنها و اینکه در سطح خانواده های متوسط جامعه نیست متقاضی ندارند.

اداره راه و شهرسازی باید همزمان به توانمندسازی متقاضیان بخش عرضه نیز بپردازد و با ساخت خانه های کوچک در مناطق فرسوده شهر، برای تامین مسکن مورد نیاز طبقه متوسط همت کند. به نظر می رسد در حال حاضر و تا چند ماه دیگر شاهد آرامش در بازار مسکن خواهیم بود ولی در پی این آرامش باید منتظر رکود تورمی به دلیل افزایش قیمت نیز باشیم.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.