تاثیر دلار بر بازار مسکن

 

افزایش قیمت دلار در ماه های اخیر باعث به وجود آمدن نوسانات و مشکلاتی در اقتصاد کشور شد. این افزایش قیمت گریبان بازار مسکن را نیز گرفت و آن را با نوساناتی همراه کرد. بررسی ها نشان می دهد که بازار مسکن در 40 روز اخیر در برزخ ارزی قرار داشته است و عدم اطمینان در رابطه با سرانجام قیمت دلار دو سمت عرضه و تقاضا را تحت تاثیر قرار داده است.

به عنوان مثال افراد بسیاری که قصد فروش آپارتمان خود را داشته اند، منصرف شده اند و یا قیمت مورد نظرشان افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.
با توجه به نوسانات بازار و تورم موجود در کشور این امکان وجود دارد که بانک مرکزی نرخ سود سپرده های بانکی را افزایش دهد. ارائه و اجرای کامل بسته جدید ارزی توسط دولت می تواند به تثبیت قیمت در تمام بخش ها کمک شایانی کند.

همچنین اجرای آن بازار معملات مسکن را از نوسان خارج کرده و می تواند از سودجویی سوداگران در این بازار آشفته جلوگیری کند. البته تمامی این موارد در شرایطی امکان پذیر است که دولت راهکارهایی را در کنار ارائه بسته جدید ارزی داشته باشد. راهکارهایی عملی برای نرفتن بازار املاک به سمت رکودی به مراتب سخت تر از آنچه مه در چند سال قبل شاهدش بوده ایم.

در بسته پیشنهادی دو طرح برای ثبیت قیمت ها در بازار ارز مطرح شده است که اگر به مرحله اجرا برسد امکان دارد بازار مسکن را از برزخ مخربی که در حال حاضر در آن قرار دارد نجات دهد. در این بسته بار دیگر صرافی ها فعالیت خود را آغاز می کنند تا پاسخگوی متقاضیان ارز مسافرتی باشند.

همچنین صادر کنندگان و وارد کنندگان می توانند در قالب بازار دوم ارز، به مبادله دلار به قیمت توافقی بپردازند.
احیای ساز و کار دوباره بازار ارز، به دلیل فراهم کردن شرایط فروش دلار به قیمت واقعی برای صادرکنندگان و دارندگان دارایی ارزی موجب افزایش عرضه ارز در بازار می شود. اجرای این ساز و کارها می تواند نتیجه مناسبی را برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد و از شوک هایی که هر روز به بازار ارز وارد می شود جلو گیری کند. این بسته که با تصویب دولت و بانک مرکزی قرار است طی روزهای آینده اجرایی شود باعث به وجود آمدن ثبات در اقتصاد کشور خواهد شد.

در این بین بخش مسکن نیز از ایجاد شوک های پی در پی نجات خواهد یافت و ثبات به بازار بازخواهد گشت. البته تمامی این ها حدس و گمان هایی است که ممکن است در صورت هجوم نقدینگی به بازار املاک و یا در مقابل کاهش نیافتن قیمت های افزایش یافته مسکن، به وقوع نپیوندد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.