خانه بخریم یا صبر کنیم؟

پس از افزایش قیمت ها در بازارهای مختلف، در بین اکثر مردم یک سوال بزرگ وجود دارد و آن اینکه آیا الان بخریم یا صبر کنیم؟

مشاوران املاک در شرایط کنونی با تعداد زیادی از مراجعه کنندگان روبه رو می شوند که خواستار راهنمایی برای خرید خانه یا صبر کردن و موکول کردن خرید منزل به آینده هستند. به نظر می رسد اکثر مشاوران املاک عقیده دارند که با توجه به شرایط به وجود آمده، صبر کردن و به تعویق انداختن خرید خانه بعید است بتواند نتیجه بسیار متفاوتی را به همراه داشته باشد.

در بین خریداران مسکن می توان سه دسته کلی را مشاهده کرد. دسته اول خانه اولی ها هستند که شامل زوج های جوانی می شوند که به دنبال تامین سرپناهی برای تشکیل زندگی خود هستند. دسته دوم افرادی هستند که خانه دار هستند، اما به دلیل فرسودگی یا هر دلیل شخصی دیگری قصد دارند تا خانه خود را تعویض کنند. در نهایت سومین دسته از خریداران واحدهای مسکونی افرادی هستند که به قصد سرمایه گذاری و حفظ ارزش سرمایه خود اقدام به خرید خانه می کنند.

باتوجه به اینکه هیچگونه نشانه و سیگنالی از بهبود شرایط و کاهش قیمت در بازار املاک به چشم نمی خورد، اکثر مشاوران املاک به خانه اولی ها توصیه می کنند تا هر چه سریعتر واحد مسکونی مناسب خود را پیدا کنند. چراکه ممکن است با تغییرات ناگهانی مجدد در بازارهای موازی بازار مسکن، بازهم صاحبان خانه های خالی اقدام به افزایش نرخ ملک خود کنند.

اما دسته دوم که خود اکنون صاحب خانه هستند و به دنبال خرید خانه جدید هستند، در شرایط سخت تری قرار دارند. این افراد از یک سو منتظر افزایش قیمت ها هستند تا بتوانند خانه خود را با قیمت بالاتری به فروش برسانند و از سوی دیگر نگران این هستند که رشد قیمت ها به گونه ای ادامه پیدا کند که نتوانند از پس خرید خانه مورد نظر خود برآیند.

با این حال به نظر می رسد اگر این دسته از خریداران خانه در اجرای تصمیم خود و تغییر خانه خود مصمم هستند، بهتر است هرچه زودتر نسبت به یافتن خانه مناسب و در کنار آن پیدا کردن خریدار برای خانه کنونی خود اقدام کنند.

و در آخر سومین دسته از خریداران واحدهای مسکونی که سرمایه گذارن هستند نیز با توجه به سیر صعودی قیمت ها در بازار مسکن به دنبال یافتن واحدهای با قیمت مناسب و در مناطق قابل رشد هستند. هرچند اگر این سرمایه گذاران در سال گذشته اقدام به خرید واحدهای مسکونی کرده بودند، اکنون پس از گذشت یکسال افزایش سرمایه قابل توجهی را تجربه می کردند، اما بازهم می توان سرمایه گذاری در بازار املاک را انتخابی عاقلانه و هدفمند در بازار متلاطم این روزها تلقی کرد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.