خانه های مدرن هوشمند

در عصر کنونی، پیشرفت تکنولوژی موجب افزایش رفاه مردم در جوامع مختلف شده است. این پیشرفت ها حتی باعث تغییراتی در محیط زندگی افراد گشته است. خانه ها و محیط های اداری و تجاری از جمله مواردی هستند که در زمان حاضر از تکنولوژی عقب نمانده و تحت تاثیر آن، پیشرفته شده اند.

“خانه هوشمند” عبارتی است که برای واحدهای مسکونی مدرن با امکانات خاص خود به کار می رود. در تعریف خانه های هوشمند باید گفت که به ساختمانی گفته می شود که تمام امکانات رفاهی در آن بدون دخالت مستقیم افراد مصرف کننده و از راه دور یا نزدیک، تنظیم و ارائه می گردد؛ امکاناتی نظیر تنظیم و کنترل سیستم های سرمایش یا گرمایش، میزان حجم روشنایی، وسایل ارتباطی نظیر آیفون و…
از جمله امکاناتی که در خانه های هوشمند قابلیت تنظیم و کنترل را دارند می توان به موارد زیر اشاره نمود.

آیفون های تصویری

در یک خانه هوشمند از آیفون هایی استفاده می گردد که می تواند تصویر و زمان مراجعه شخص مراجعه کننده را ضبط کند و حتی چنانچه اینترنت در اختیار داشته باشد و در صورت عدم حضور صاحب خانه درون منزل، امکان ارتباط تصویری مراجعه کننده با صاحب خانه را دارد و در غیر اینصورت صاحب خانه بعد از مراجعه به خانه هوشمند خود می تواند به کمک آیفون، تصاویر و زمان های مراجعه کنندگان منزل خود را متوجه شود.

سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک

یکی از بهترین و موثرترین امکانات در خانه های هوشمند وجود یک سیستم قابل تنظیم و کنترل جهت سیستم های گرمایشی و سرمایشی است. با برخورداری از این سیستم درون منزل، صاحب خانه می تواند دمای مورد نیاز و مطلوب خود را برای هریک از قسمت های خانه هوشمند خود تعریف کرده و سپس سیستم به طور خودکار تنظیمات مورد نظر را به وی ارائه دهد.

در این حالت می توان از راه دور میزان دمای ساختمان را کنترل یا وسایل سرمایش و گرمایش را روشن و خاموش نمود. برای مثال، در فصل سرد سال یک خانواده در حال بازگشت از یک سفر هستند و قبل از سفر سیستم گرمایش منزل خود را خاموش نموده اند.

چنانچه منزل آنها یک خانه هوشمند باشد آنها می توانند قبل از رسیدن به خانه خود، سیستم های گرمایشی خود را روشن کرده تا هنگام ورود به منزل با اتاق هایی سرد مواجه نشوند. همچنین سیستم می تواند در صورت عدم حضور افراد درون فضاهای خانه هوشمند، نظیر یک اتاق خواب، دمای آنرا تغییر داده و مانع از اتلاف انرژی شود.

تنظیم نور روشنایی

امکان فوق العاده مفید دیگر در یک خانه هوشمند که باز تاثیر مطلوبی بر روی مصرف انرژی ساختمان دارد وجود یک سیستم جهت تنظیم و کنترل روشنایی فضاها می باشد.

اینکه در هر لحظه کدام قسمت از منزل نیاز به روشنایی دارد و این نیاز چه مقدار است و اینکه لامپ های منزل در روز بدلیل فراموشی صاحب خانه روشن نمانند و مشابه این موارد از کاربردهای چنین سیستمی در یک خانه هوشمند است.

وجود سیستم های امنیتی، سیستم های حفاظتی نظیر اطفاء حریق، سیستم هوشمند آبیاری گیاهان و… از جمله امکانات دیگری هستند که می توان در یک خانه هوشمند انتظار داشت.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.