سامانه تعیین قیمت مسکن

راهکار مجلس برای کنترل بازارمسکن

افزایش نرخ مسکن در ماه ‌های اخیر و سردرگمی در این بازار باعث شده مجلس طرحی را پیشنهاد بدهد تا از این شرایط به خوبی عبور کنیم. با وجود اینکه مسکن پس از گذشت چند سال از حالت رکود در آمده و رونق تازه ای گرفته اما در ماه ‌های اخیر شاهد رشد قیمت مسکن بیشتر از نرخ تورم بوده ایم.

دولت، قبل از بروز این شرایط در بازار مسکن، طرح ‌هایی مانند طرح مسکن یکم برای زوج های جوان و خانه اولی ارائه داد؛ اما با افزایش قیمت مسکن آن هم تا این حد، به نظر آنقدرها کارآمد به حساب نمی آید.

مجلس هم طرحی را با عنوان سامانه تعیین قیمت مسکن و اجاره‌ بها مطرح کرده است تا به این بازار سامان بخشد. این طرح در کمیسیون عمران در حال چانه ‌زنی و بررسی است.
برخی کارشناسان بر این باورند که این طرح قابل اجرا نیست. رئیس کمیسیون عمران مجلس در رابطه با جزئیات این طرح بیان کرد که این طرح برای سر و سامان دادن به بازار مسکن به خصوص در کلان شهر تهران است و هم اکنون در حال بررسی در کمیسیون مربوطه است.

وی اذعان داشت که جزئیات و مشخصات این طرح پیشنهادی به اجماع کلی نرسیده است ولی هدف از ارائه این طرح را کنترل افزایش قیمت مسکن و تعدیل تاثیرات آن بر روی اجاره بهای مسکن و فشاری که بر روی دهک ها و افراد با درآمد پایین وارد می شود، بیان کرد.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز راجع به این طرح اذعان داشت که این گونه طرح ها برای ساماندهی و مشخص کردن قیمت هر واحد مسکونی امکان پذیر نیست و در چندین سال قبل هم شاهد عملی نبودن این گونه طرح ‌ها بوده ایم.

مصطفی قلی‌ خسروی تنها راهکار ایجاد ثبات در بازار مسکن را تعادل بخشی بین عرضه و تقاضا دانست و گفت که تنها زمانی قیمت ‌ها کنترل می شود که هم عرضه و هم تقاضا به حالت تعادل در بیاید. همچنین باید همزمان با تعادل عرضه و تقاضا در بازار مسکن، دچار رکود یا افزایش قیمت نشویم.

حال باید منتظر بمانیم تا مجلس و کمیسیون عمران بررسی‌های لازم را انجام دهند و تصمیم نهایی در رابطه با این طرح را اتخاذ کنند. به نظر می رسد با یک عزم قاطع توسط قوای مختلف کشور، مشکلات به وجود آمده در بازار مسکن کاملاً قابل حل بوده و شرایط به حالت عادی باز خواهد گشت.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.