رونق به بازار مسکن باز می گردد

بازار مسکن در طی چند ماه اخیر دارای تب و تاب بسیار بالایی بوده است. از اسفندماه سال گذشته تا تیرماه امسال قیمت مسکن در بسیاری از مناطق نزدیک به ۶۰ درصد رشد داشته و التهابات در این بازار بسیار افزایش پیدا کرده است.

فعالان و کارشناسان حوزه املاک و مستغلات تفسیرها و اعتقادات متفاوتی از این چهار ماه پر رونق بازار مسکن ارائه می دهند که هر کدام جای فکر و تامل دارد.
استقبال از بازار مسکن و انجام معاملات گسترده املاک و در عین حال رشد بی سابقه قیمت مسکن باعث شد تا رونق به این بازار برگردد.

برخی از کارشناسان حوزه املاک بیان می‌ کنند که این افزایش قیمت مسکن و این حجم معاملات به دلیل سپری کردن چندین سال رکود شدید است. با گران شدن دیگر بازارهای سرمایه مانند ارز و طلا سرمایه‌ها به سمت بازار مسکن سرازیر شد و باعث رونق بخشی به این بازار گشت.

بخش دیگری از کارشناسان معتقدند که این حجم از تقاضای وارد شده به حوزه مسکن به دلیل افزایش نقدینگی مردم و جذب سرمایه‌ های سرگردان به دلیل شرایط اقتصادی کشور است. این دیدگاه نیز در جای خود صحیح به نظر می رسد و ممکن است علت اصلی نیز همین موضوع باشد.

با گذر از این چهار ماه حال با ایجاد یک سکون نسبی در معاملات املاک رو به ‌رو هستیم. به علت رشد قیمت مسکن و گرانی به وجود آمده یکسری از افراد منتظر هستند تا شرایط به ثبات نسبی برسد و بعد اقدام به خرید کنند. عده ای هم که متقاضی خرید ملک بودند با گرانی به وجود آمده از لحاظ مالی با مشکل روبرو شده‌ اند. افزایش قیمت مسکن بر روی رهن و اجاره خانه هم تاثیر بسیار زیادی گذاشته است.

کارشناسان بهترین راه حل برای عرضه مسکن و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا در شرایط فعلی اقتصادی را ساخت خانه های کوچک با مبلغ ارزان می‌ دانند. وزارت راه و شهرسازی با تایید آمارهای معاملات مسکن تایید کرد که در حال حاضر خانه های زیر ۱۰۰ متر متقاضی بیشتری دارند؛ چرا که اکثر معاملات در چند ماه اخیر در تهران برای همین متراژ خانه صورت گرفته است.

همچنین در چند روز گذشته عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی از راهکارهای ویژه دولت برای تعادل بخشی به بازار عرضه و تقاضای مسکن رونمایی کرده است. در این راهکار ساختار خانه های ارزان با زمین دولتی و با متراژ کم برای بهبود شرایط دیده می شود. امید است که در آینده شاهد رونق ساخت و سازهای تعادل ساز با توجه به شرایط اقتصادی کشور باشیم.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.