مسکن مهم ترین دغدغه جوانان امروز

از دیرباز مسکن جزئی از هزینه های اصلی زندگی بوده است. مسکن از جمله کالاهای مصرفی است که همه به آن نیازمند هستند و تهیه مسکن دغدغه تمام خانواده ‌ها است. با گرانی بازار مسکن و هزینه بسیار بالای خرید این کالای مصرفی، دغدغه اکثر جوان هایی که قصد ازدواج دارند و یا تشکیل زندگی داده ‌اند، تهیه یک مسکن خواهد بود.

با افزایش هزینه ‌های زندگی و همچنین هزینه‌ های نیازهای اولیه یک زندگی مشترک، زوج های جوان به تنهایی و با یک حقوق ناچیز نمی‌ توانند زندگی خود را بچرخانند. در نتیجه با بالاتر رفتن هزینه ها سن ازدواج در جوان ها بالا می‌ رود. در چنین شرایطی تنها آن دسته از جوان ها قادر به تشکیل خانواده خواهند بود که از پشتوانه مالی برخوردار باشند.

در حال حاضر زوج ‌های جوانی که اجاره نشینی را تجربه می کنند، در نقاطی قادر به اجاره ملک هستند که هزینه پایین تر و مناسبی داشته باشد. این افراد در کنار اجاره پایین تر حاضرند هزینه رفت و آمد بیشتری به محل کار خود بپردازند.

در حوزه بازار مسکن به دلیل نداشتن ثبات در سال ‌های اخیر شاهد افزایش قیمت های بی رویه و بالا رفتن نرخ اجاره ‌ها و ودیعه ها هستیم. جوانانی که قصد تشکیل خانواده دارند به راحتی قادر به تهیه مسکن نیستند و این موضوعی است که مسئولان باید به آن دقت کنند تا جوانان از تهیه مسکن برای زندگی در ذهن خود یک غول نسازند. دولت باید با ارائه هرچه بیشتر تسهیلات به جوانان شرایط ازدواج آنان آسان تر کند و در عین حال به کمک آنها بیاید تا بتوانند صاحب مسکن شوند.

شاید در آینده نزدیک با کلید خوردن طرح ساخت خانه های کوچک و ارزان، شاهد این باشیم که زوج ‌های جوان بتواند حداقل یک خانه کوچک در شهر محل سکونت خود تهیه کنند.

حوزه مسکن از جمله حوزه هایی است که نیاز به ثبات و تعادل کافی بین عرضه و تقاضا دارد تا غول بی شاخ و دم آن قابل شکست باشد. البته در سال‌ های اخیر وجود طرح‌ هایی مانند طرح صندوق پس انداز مسکن یکم توانسته نقش بسیار مناسبی برای خانه دار شدن زوج های جوان و خانه اولی ها داشته باشد. همین موضوع کمک می ‌کند تا به جوانان مختلف که قصد ازدواج دارند و مشکل تهیه مسکن را در پیش روی خود می ‌بینند، انگیزه ای برای ازدواج داده شود.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.