نزدیک به نیمی از پایتخت‌نشینان اجاره نشین هستند

اردشیر گراوند مشاور وزیر مسکن در چهارمین دوره جلسه مشترک ستاد اجتماعی، مدیریتی و فرهنگی استان تهران بیان داشت که در شهر تهران به دلیل وجود مهاجرت در زمینه های مختلف خدماتی، تعادل کمی به چشم می خورد. یکی از مواردی که در کلان شهر تهران با آن مواجه هستیم نبود تعادل بین عرضه و تقاضای مسکن است. اغلب کسانی که به تهران مهاجرت می کنند به دلیل گرانی مسکن در کلان شهر تهران قادر به خرید خانه نیستند.

در برخی از مناطق تهران هم شاهد ساخت خانه های لوکس با متراژ بالا هستیم که کمتر کسی قادر به خرید این خانه ها است.
مشاور وزیر مسکن اذعان داشت که طبق بررسی آمارها، حدود یک چهارم خانواده ها در استان تهران مستأجر هستند. همچنین در استان تهران، شهر پردیس حدود ۵۸ درصد مستاجر دارد و شهر ری ۴۹ درصد و در خود شهر تهران ۴۲ درصد اجاره نشین ساکن هستند.

وی بیان داشت این میزان اجاره نشینی و متمرکز شدن آنها در یکسری مناطق، خدمات رسانی و پیشگیری از آسیب‌ های اجتماعی را کم می کند.
باید با بررسی دیگر مناطق کشور و ایجاد شغل و رفع موانع اقتصادی باعث رونق در دیگر بخش‌های کشور شویم تا مهاجرت به کلان شهر تهران کاسته شود.

مسکن به دلیل تقاضای زیاد در پایتخت بسیار گران است و خرید خانه برای تمامی اقشار امکان پذیر نیست. در صورتی که دولت بخواهد وضعیت اقتصادی را در کشور سر و سامان دهد باید به بحث اجاره نشینی توجه ویژه ای بنماید.

به همین علت است که در سال های اخیر تسهیلات فوق العاده زیادی فراهم شده تا افراد با استفاده از این تسهیلات اقدام به خرید خانه کنند و از وضعیت اجاره نشینی خلاص شوند.
همانطور که گفته شد بهترین راهکار برای کاهش اجاره نشینی، توجه به بافت های فرسوده به ویژه در شهرهای غیر از شهر تهران است.

این توجه به ساخت و ساز در شهرهای کوچک و همچنین ایجاد اشتغال برای خانواده ها در زمینه های مختلف، هم مهاجرت به تهران را کمتر کرده و هم قیمت مسکن در تهران را متعادل می سازد. در نتیجه این اتفاق عرضه و تقاضا به حالت متعادل تری شکل خواهد گرفت و وضعیت بازار املاک بهبود پیدا خواهد کرد. اقدامات موثری که در زمینه کاهش اجاره نشینی و کاهش مهاجرت به تهران انجام می شود، همگی به سود خود دولت تمام خواهد شد. در نتیجه دولت باید اهتمام ویژه ای به این کار بدهد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.