نقدینگی علت اصلی افزایش ناگهانی قیمت مسکن

در چند ماه گذشته افزایش قیمت مسکن نگرانی های بسیار زیادی را به وجود آورده است. به نظر می رسد بازار مسکن تحت تاثیر عوامل دیگری دیگر بوده و در نتیجه وضعیت این بازار نیز به دلیل نابسامانی هایی که در اقتصاد ایران وجود دارد، به هم ریخته است. گمانه ‌زنی ‌های فراوانی برای پیدا کردن دلیل افزایش ناگهانی قیمت مسکن وجود دارد.

کارشناسان مختلف بازار املاک سعی می کنند با یافتن دلیل اصلی گرانی املاک، از بروز چنین اتفاقاتی در آینده پیشگیری به عمل آورند.

برخی از کارشناسان بازار مسکن و املاک بر این باورند که علت اصلی بروز گرانی ناگهانی در بازار ملک و املاک، نقدینگی سرگردان بوده است.

با توجه به اینکه وضعیت اقتصادی و قیمت ارز و طلا به صورت ناگهانی دچار تغییرات گسترده شد، نقدینگی سرگردان افزایش بیشتری پیدا کرد. با توجه به اینکه مردم سردرگمی زیادی برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف داشته اند، بازارهای گوناگون دچار تلاطم شدند.

یکی از این بازارها که با تلاطم گسترده مواجه شده، بازار تازه از رکود خارج شده املاک است. به نظر می ‌رسد تزریق نقدینگی به بازارهای موازی و یا به صورت هوشمندانه در بازار مسکن، می‌ تواند تعدیل مناسبی را در حوزه املاک ایجاد کند.

یکی از مهمترین راهکارها برای بهبود بازار مسکن این است که دولت با تعریف تسهیلات مختلف برای خرید و همچنین ساخت و ساز املاک، کمک کند تا وضعیت به وجود آمده در بازار مسکن که ممکن است به رکود فزاینده در سال ‌های بعدی منجر شود، بهبود یابد.

ناگفته نماند که بازار مسکن مدت کوتاهی بود که از حالت رکود چندین ساله خارج شده بود و به همین علت بسیاری از کارشناسان حوزه املاک، انتظار داشتند تا با ادامه این روند، هم بازار ساخت و ساز و هم بازار خرید و فروش املاک با شرایط بسیار مناسبی مواجه گردد.

هرچند تلاطمات به وجود آمده باعث شد تمامی تلاش هایی که دولت برای خروج بازار مسکن از رکود انجام داده بود نابود گردد.

تدبیر های انجام شده توسط دولت در ماه ‌های آتی بسیار مهم بوده و می تواند تاثیر بسیار زیادی بر بازار مسکن داشته باشد. به گفته بسیاری از کارشناسان، بهبود وضعیت بازار مسکن می‌ تواند به بهبود کل بازار های مختلف اقتصادی کمک کند و وضعیت نابسامان این بازارها را سر و سامان بخشد. به همین علت است که دولت می ‌تواند با توجه ویژه به بازار مسکن وضعیت به وجود آمده در اقتصاد ایران را بهتر کنترل کند.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.