نیاز بازار مسکن به تسهیلات خرید مسکن

مسکن از جمله کالاهای مصرفی مردم یک جامعه محسوب می شود. افراد برای گذران زندگی خود مجبور به تهیه مسکن هستند و در طول زندگی تلاش می کنند برای خود و خانواده خود سرپناهی فراهم آورند. این کالای مصرفی بیش از هر کالایی نیاز به ارائه کمک از سوی دولت و بانک‌ ها دارد تا افراد بتوانند با سپرده گذاری و یا گرفتن وام از پس تهیه این کالا بر بیایند.

در حال حاضر با افزایش قیمت مسکن مواجه هستیم و این افزایش نه تنها در حوزه خرید بلکه در حوزه رهن و اجاره تاثیر خود را گذاشته است. مدیر کل دفتر برنامه‌ ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی بر این باور است که در این شرایط بحرانی بازار مسکن نقطه اتکایی که بتوان با آن وضعیت را کمی سامان داد، پرداخت تسهیلات مسکن از سوی بانک ها است.
علی چگینی همچنین می گوید که در شرایط کنونی برای متقاضیان خرید مسکن، گرفتن تسهیلات بسیار ضروری به نظر می رسد، چرا که در چند ماه اخیر با افزایش قیمت مسکن، مابین قدرت خرید متقاضیان مسکن و قیمت‌ ها در بازار مسکن فاصله چشمگیری رخ داده است. در نتیجه به نظر می رسد ارائه تسهیلات برای خرید مسکن بسیار راهگشا خواهد بود.

علی چگینی مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن، علت این گرانی را به دلیل وجود چندین ساله رکود دانست. در دوران رکود قیمت مسکن نسبت به دیگر کالاها با قیمت پایین تری نسبت به نرخ تورم معامله می‌ شد و به علت کسادی در بازار مسکن، افراد مجبور بودند با یک قیمت توافقی مسکن خود را به فروش برسانند. با گذشت زمان بازار مسکن و قیمت ملک هم به نسبت نرخ تورم بالا می آید تا همانند دیگر کالاها به قیمت واقعی خود نزدیک شود.

رونق بازار مسکن با تلاطم در دیگر بخش های اقتصادی رو به ‌رو شده که همین امر باعث رشد حباب گونه قیمت مسکن شده است. برای تعادل سازی بین عرضه و تقاضا در بازار مسکن و برای اینکه متقاضیان خرید، توان خرید مسکن را داشته باشند، بانک ها نقش اساسی دارند. بانک ها باید با ارایه تسهیلات گوناگون برای تمام اقشار جامعه شرایطی را فراهم آورند تا توانایی خرید مسکن در جامعه افزایش پیدا کند.

دولت در صورتی که قصد داشته باشد بحران مسکن را سر و سامان بخشد، باید بتواند با ارائه تسهیلات کم بهره و مناسب، قدرت خرید مسکن را در اقشار مختلف بالا ببرد. البته اقدامات مثبتی از طرف دولت و بانک مسکن در سال گذشته صورت گرفته که باید با تلاش بیشتری پیگیری شود.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.