نیاز به کنترل نقدینگی در بازار مسکن

بازار املاک به عنوان یکی از مهم ترین بازارهای اقتصادی در ایران به شمار می رود. به همین علت به نظر می رسد توجه به بازار مسکن و بهبود شرایط این بازار می ‌تواند به رشد اقتصادی کل کشور کمک کند. اهمیت به ساخت و ساز مناسب و در در کنار آن تنظیم بازار عرضه و تقاضا در مسکن، کمک شایانی به بهبود شرایط اقتصادی کشور خواهد کرد.

اصولاً ملک و املاک از اهمیت بسیار بالایی برای سیاست مداران برخوردار است. در واقع سیاست مداران مختلف می دانند که با ساماندهی اوضاع املاک و تامین نظر قشرهای مختلف مردم می ‌توانند امتیازهای فوق العاده برای خود و جریان متبوع خود به دست آورند. به همین منظور همواره تلاش شده تا در رقابت های سیاسی بحث ملک و املاک و اهمیت به قشر متوسط جامعه مطرح شود.

نکته قابل توجه این است که املاک تحت تاثیر بازارهای خارج از بازار مسکن است و همین موضوع باعث می‌ شود تا بهبود شرایط بازار املاک کمی سخت جلوه کند. در واقع تاثیر بازارهای دیگر بر بازار مسکن باعث شده تا کنترل این بازار کمی سخت تر از آنچه هست جلوه کند.

به نظر می رسد با برنامه ‌ریزی ‌های صحیح و دقیق می‌ توان عملکرد مناسبی در زمینه بازار ملک و املاک صورت داد. برنامه ریزی هایی که بتواند تأثیر بازارهای دیگر اقتصادی را در بازار املاک به حداقل رسانده تا با تلاطم در بازارهای دیگر، وضعیت املاک با مشکل مواجه نشود. این موضوع کمک خواهد کرد تا اتفاقاتی که در چند ماه اخیر با آن روبرو بودیم به وقوع نپیوندد.

هرچند به نظر می رسد با توجه به وابستگی شدید بازار املاک به نقدینگی هرگاه دیگر بازارهای اقتصادی در ایران دچار مشکل شوند، نقدینگی به املاک سرازیر شده و مشکلات زیادی را در این زمینه ایجاد می نماید. یکی از مهمترین راهکارها برای برطرف کردن مشکلات بازار املاک این است که در زمان بروز مشکل در بازارهای مختلف اقتصادی، دولت و مسئولان اقداماتی را انجام دهند تا نقدینگی سرمایه گذاران به سمت و سوی دیگری سوق پیدا نماید.

این کار می تواند از شکل گیری حباب گونه قیمت در بازار املاک پیشگیری به عمل آورده و در نتیجه مشکلاتی که در چند هفته گذشته شاهد آن بودیم دیگر به وقوع نپیوندد. به نظر می رسد در صورتی که دولت عزم خود را برای نظارت کامل بر بازار مسکن داشته باشد می تواند هم از بروز رکود ای دیگر در بازار املاک جلوگیری به عمل آورد و هم افزایش افسار گسیخته قیمت مسکن را کنترل نماید.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.