چالش نوسازی در بافت فرسوده

با توجه به ارائه تسهیلات سراسری در بافت های فرسوده کشور، معاملات در این مناطق حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است. تسهیلات ارائه شده که به واسطه بانک ها ارائه می شود به نرخ سود ۶ درصد رسیده است؛ اما با این حال میزان ساخت و ساز در این مناطق با وجود بخش خصوصی رشد قابل توجهی تجربه نکرده است.

صندوق پس انداز مسکن یکم که بانک مسکن عهده دار ارائه آن است، هم شامل کسانی می‌ شود که مسکن یکم هستند و خانه اولی محسوب می شوند و هم شامل کسانی که می خواهند در بافت های فرسوده اقدام به ساخت مسکن کنند. این افراد با سپرده گذاری در این حساب می توانند از تسهیلات ویژه برای ساخت و ساز مسکن در مناطق فرسوده بهره‌ مند شوند.

با وجود بافت ‌های فرسوده گسترده در شهرها به خصوص در کلان شهر تهران، دولت در سال گذشته طرح ملی برای احیای بافت فرسوده آغاز کرد. هدف از شروع این طرح بازآفرینی ۱۳۳۴ محله فرسوده در مدت نزدیک ۵ سال است؛ اما با گذشت چندین ماه از این طرح روند رو به رشدی به خود نمی بیند. کارشناسان در حوزه ساخت و ساز مسکن معتقدند که این طرح ملی با سه چالش بزرگ مواجه هستند.

یکی از اقداماتی که باید صورت بگیرد تا استقبال را برای ساخت و ساز و خرید در بافت فرسوده رونق دهد، کاهش سود تسهیلات ارائه شده به منظور احیای بافت فرسوده است. طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، تسهیلات بدون سپرده با سود ۱۸ درصد پرداخت می ‌شود که این نرخ سود بسیار بالایی است و به عنوان نکته ای منفی در این طرح شناخته می شود.

دوم اینکه کارشناسان معتقدند شهرداری ها در این طرح نقش محوری دارند و باید در زمینه های جذب مشارکت‌ های اجتماعی، فرهنگ سازی برای ضرورت احیای بافت فرسوده و همچنین تامین زمین اقدامات لازم را لحاظ کنند. در واقع شهرداری ها می توانند در ادامه یا منقطع شدن این طرح بسیار اثرگذار باشند.

چالش سوم هم ورود موثر دولت و مشارکت آن در این طرح ملی است. این طرح توسط رئیس جمهور محترم شروع شده و باید در همه زمینه ها همکاری بخش های مختلف را همسان سازی کند تا اقدامات موثر برای احیای بافت فرسوده هرچه سریع ‌تر پیشرفت نماید. امید است با توجه به برنامه ششم توسعه تا سال ۱۴۰۰ این طرح در زمان باقیمانده به اهداف خود نائل شود تا وضعیت بافت فرسوده مسکن شرایط بهتری را تجربه کند.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.