کنترل قیمت ها در بازار مسکن در دستور کار قرار گرفته است

به نظر می رسد برنامه ها و راهکارهای تعادل بخشی بازار مسکن که توسط وزارت راه و شهرسازی تدوین شده بسیار برنامه خوبی است. این برنامه تدوین شده با دو چالش روبرو است؛ یکی اینکه در عمل به صورت تمام و کمال اجرایی ‌شود و دیگر اینکه با اجرایی شدن کامل این برنامه تاثیر آن بر قیمت مسکن طولانی باشد.
در نتیجه می ‌توان گفت این گونه سیاست گذاری ها و برنامه ها برای شرایط فعلی چندان موثر نیست. از مهمترین سیاست دولت در بخش مسکن احیای بافت ‌های سوده در سطح شهرها است. با بررسی این طرح طی چند سال اخیر می‌ توان نتیجه گرفت که این طرح چندان اجرایی نشده و سرمایه گذاری در بخش املاک بافت فرسوده نسبت به آنچه مد نظر بوده بسیار کم به اجرا رسیده است.
مهدی روانشادنیا از کارشناسان حوزه مسکن در رابطه با بورس مسکن اعتقاد دارد که مسکن به گونه ای است که پارامترهای متفاوتی بر روی آن تاثیر گذار است و قیمت یک ملک در یک محله با یک ملک دیگر در همان مرحله ممکن است بسیار متفاوت باشد و نتوان شفاف سازی لازم را برای املاک در بورس پیاده کرد. طبق بررسی ‌های کارشناسانه در حوزه مسکن قیمت املاک بیشتر از ۵ درصد کاهش نداشته است. بازار املاک همواره با دوره چند ساله رو به ‌رو بوده و در پی آن یک سال یا چند ماه رونق ایجاد شده است.
این کارشناس حوزه اقتصاد مسکن بر این باور است که اگر دوباره شاهد بالا رفتن نرخ ارز نباشیم، قیمت مسکن و املاک در چند ماه آینده کاهش خواهد یافت و تعادل بیشتری را در این بازار شاهد خواهیم بود. نشستی که اخیراً توسط وزارت راه و شهرسازی با شرکت نمایندگان مجلس و معاون های وزیر و صاحب‌ نظران بازار مسکن انجام شد، نتایج خوبی در پی داشت که به صورت ۹ بند تنظیم شده و به ارگان های مربوطه ابلاغ شده تا به مرحله اجرا در بیاید.
به نظر می رسد این ابلاغیه بتواند راهگشای مشکلات به وجود آمده در حوزه ملک و املاک باشد. البته همانطور که مشخص است اجرایی شدن این ابلاغیه ها از خود آنها مهمتر بوده و باید منتظر بمانیم و ببینیم که تا چه میزان ابلاغیه های قبلی و این ابلاغیه به اجرا خواهند رسید.
امید است با توجه به حساسیت دولت و کل حاکمیت ایران به موضوع مسکن، شاهد برطرف شدن مشکلات بازار مسکن باشیم. در صورتی که بازار ملک و املاک وضعیت بهتری پیدا کند، کل اقتصاد ایران را متاثر از خود خواهد کرد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.