گزارش بازار مسکن در خرداد ماه 97

با توجه به اتفاقاتی که در چند هفته گذشته و به ویژه در ماه خرداد در بازار مسکن اتفاق افتاد، مشکلات زیادی در این بازار به وقوع پیوست. همین مشکلات باعث شده تا معاملات در بازار مسکن کاهش پیدا کند. این کاهش معاملات در صورتی اتفاق می‌ افتد که پس از یک رکود چندین ساله، شرایط برای خروج کامل بازار مسکن از رکود مهیا شده بود.

در واقع تلاش های انجام گرفته توسط دولت و مسئولان به سرانجام خود نزدیک می شد اما متأسفانه افزایش ناگهانی قیمت مسکن امیدهای فراوانی را که برای خارج شدن بازار مسکن از رکود مهیا کرده بود، از بین برد.
به نظر می رسد بازار های جانبی نقش بسیار مهم و موثری در به هم ریختگی بازار مسکن ایفا کردند و همین موضوع باعث شده تا تلاش های صورت گرفته در این حوزه به سرانجام خود نرسد.

طبق آماری که بانک مرکزی از تحولات مسکن در شهر تهران در خرداد ماه امسال منتشر کرده است، کاهش معاملات به وضوح مشخص بوده و این میزان در حدود ۲۲ درصد است. جالب اینجاست که معاملات خرداد ماه ۹۷ نسبت به خرداد ماه ۹۶ که مسکن در رکود کامل به سر می برد نیز 3.1 درصد کاهش داشته است. همین موضوع، نگرانی های زیادی را برای رکودی به مراتب عمیق تر از گذشته در بازار مسکن ایجاد کرده است.

بر اساس این گزارش که به صورت رسمی از مرجع بانک مرکزی منتشر شده، متوسط قیمت مسکن نسبت به ماه اردیبهشت، 9.8 درصد افزایش داشته است. البته مشخص است که این موضوع تنها میانگین افزایش قیمت بوده و در بسیاری از مناطق تهران افزایش قیمت بسیار بیشتر از این مقدار گزارش می شود.

به صورت میانگین یک متر مربع واحد مسکونی که به صورت رسمی از طریق بنگاه های معاملاتی در شهر تهران معامله شده اند، ۶ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان بوده است که نسبت به خرداد ماه ۹۶ حدود هشت و نیم درصد افزایش را نشان می‌ دهد.
بررسی این آمار نشان می دهد که احتمالاً تا پایان تیر ماه نیز با افزایش قیمت مواجه خواهیم بود و باید مسئولان تلاش کنند با مهار این گرانی از بروز یک رکود به مراتب سنگین ‌تر از گذشته جلوگیری به عمل آورند.

برای این منظور نیز باید تلاش هایی در همه قوا از مجلس و قوه قضائیه و دولت انجام پذیرد تا با همدلی مسئولین و کنار گذاشتن سلیقه های سیاسی، فکری به حال مردم شود.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.