افزایش نرخ اجاره بها

با فرارسیدن تابستان و فصل طلایی جابه ‌جایی ‌ها و رهن و اجاره مسکن، در بازار شاهد قیمت‌ ها و نرخ‌ های نجومی هستیم. مشاوران املاک علت این قیمت های بالا را گران شدن خانه و به دنبال آن گران شدن اجاره بها می دانند.
پس از افزایش تقاضا، گران شدن ارز در چند ماه گذشته نیز باعث شده تا شرایط مسکن نسبت به گذشته وضعیت متفاوت تری را تجربه کند.

با افزایش قیمت خرید و فروش مسکن، افزایش قیمت اجاره ‌بها در بازار ملک رخ داده است. افزایشی که نگرانی هایی را بابت وقوع مجدد افزایش قیمت های نجومی همچون سالیان قبل از رکود را به همراه داشته است.
هرچند در هفته های اخیر از التهابات بازار ارز و نرخ مسکن کاسته شده ولی همچنان تأثیرات روانی بر روی اجاره بها وجود دارد.

در حال حاضر نرخ اجاره بها یک واحد با متراژ ۵۰ متر از مبلغ حدود ۴۰۰ هزار تومان به مبلغی حدود ۷۰۰ هزار تومان افزایش داشته است. علاوه بر اجاره بها مبلغ ودیعه ها هم با افزایش ۱۰ میلیون تومانی رو به رو بوده است.
البته با گران شدن نرخ ودیعه و اجاره بها، مشاوران املاک سود خوبی به دست می‌ آورند و ظاهراً مخالفتی با گران شدن و بازار داغ نقل و انتقالات مسکن از سوی مالکان ندارند. اما افزایش اجاره بها ممکن است مشکلاتی در زمینه کم شدن معاملات ایجاد کند که به ضرر آن ها است و در نتیجه آنقدرها هم مایل به ایجاد چنین شرایطی نیستند.

طبق اعلام کمیسیون اجاره بها، مراکز مشاور املاک باید مبلغی حدود یک چهارم اجاره ماهیانه از هر کدام از طرفین قرارداد به همراه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده دریافت کنند. اما اگر معاملات اجاره به علت افزایش اجاره بها کمتر شود، میزان سود مشاورین املاک نیز به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

به گفته کارشناسان با توجه به این شرایطی که در آن قرار داریم، عامل اصلی افزایش قیمت اجاره بها سوداگری و سوء استفاده از بازار مسکن است. این افزایش قیمت دلیل مشخصی ندارد و توسط سوداگران و سودجویان اتفاق افتاده که این افزایش بی منطق بازار مسکن به مستأجران بیشترین فشار را آورده است.

املاک منطقه 22

مستأجران از یک طرف باید هزینه های زیاد هر بار جابه ‌جایی و اسباب کشی را متحمل شوند و از طرف دیگر با هزینه های سرسام آور زندگی و نرخ افزایش یافته اجاره‌ بها رو به ‌رو هستند.

مسئولین باید سکوت خود را در رابطه با این همه افزایش قیمت بشکنند و شرایط مناسبی برای مالکان و مستأجران به وجود آورند و دست سوداگران را از این بازار پرتلاطم کوتاه کنند.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.