آیا وام مسکن برای خرید ملک کافی است؟

با توجه به افزیاش قیمت صورت گرفته در بازار املاک، شاهد مشکلات عدیده ای در این بازار هستیم. افزایش قیمت ملک توانایی خرید را از مردم عادی گرفته و در نتیجه اکثر فعالیت ها در بازار املاک توسط دلالان و سودجویان پیگیری می شود. بسیاری از معاملات نیز تنها توسط سرمایه گذارانی انجام می شود که دل از بازار ارز و طلا بریده و می خواهند در این بازار سرمایه گذاری کنند.

یکی از مهمترین وظایف دولت در شرایط کنونی، توجه به بهبود وضعیت بازار املاک است. توجه به بهبود شرایط این بازار کمک می کند تا وضعیت مناسب تری در کل اقتصاد حکمفرما شود. این دلیل کافی برای دولت خواهد بود تا اهتمام ویژه ای برای بهبود وضعیت املاک به کار بندند. یکی از مهمترین راهکارهای دولت برای حمایت از خریداران اصلی ملک در شرایط کنونی، توجه به تسهیلات مختلف برای تشویق افراد به خرید املاک است.

در سال گذشته با توجه به قیمت روز املاک، صندوق پس انداز یکم یکی از گزینه های مناسبی بود که می توانست به عنوان محرکی برای بازار املاک به حساب آید. به همین علت هم پیش بینی می شد بازار املاک از حالت رکود خارج شود. متاسفانه شرایطی حاکم شد که قیمت ملک افزایش پیدا کرد و تمام تلاش ها برای این منظور به هدر رفت.

در حال حاضر تسهیلات مختلفی که برای بازار املاک در نظر گرفته می شود، به هیچ وجه کافی و پاسخگو نیست. در واقع با افزایش قیمت ملک، میزان تسهیلات به شدت در برابر ارزش ملک کاهش پیدا کرده است. همین مشکل باعث شده تا وام مسکن برای اثرگذاری در بازار املاک کافی نباشد. در چنین شرایطی نمی توان به اثرگذاری چنین وام ها و تسهیلاتی امید داشت. در صورتی تسهیلات می تواند نقش محرک را ایفا کند که بتواند بخش عمده ای از قیمت ملک را پوشش دهد. این در حالی است که با افزایش قیمت ملک، دیگر این پوشش دهی مناسب نیست.

املاک منطقه 22
در حال حاضر کارشناسان بازار املاک معتقدند که دولت باید با همکاری بانک مسکن، تلاش کند تا میزان تسهیلات و مدت بازپرداخت آن را افزایش داده و سود آن نیز بکاهد. البته مشخص است که چنین کاری هزینه های زیادی برای دولت به همراه دارد؛ اما به نظر می رسد یکی از مهمترین راهکارها برای جلوگیری از بروز رکودهای شدید در بازار ملک باشد. امید است دولت با این راهکار بتواند از بروز مشکلات شدید در بازار املاک جلوگیری کند.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.