آخرین فرصت برای بازگشت رونق به بازار املاک

افت حجم معاملات خرید آپارتمان در شهر تهران با فاصله زمانی کمی از شروع رونق در بازار املاک، منجر به ایجاد رکود در بازار املاک شده است. این در حالی است که در فصل طلایی معاملات قرار داریم و باید شاهد شرایط به مراتب بهتری باشیم. در برخی از ماه های زمستان سال گذشته در حالی تعداد معاملات به مرز 17 هزار رسید که برخی از متغیرهای درونی و بیرونی تاثیر مستقیمی بر بازار املاک داشتند.

از جمله آن ها می توان به جهش قیمت آپارتمان در ماه های اخیر و افت سریالی حجم معاملات آپارتمان به فاصله کوتاهی از شروع رونق اشاره کرد که بازار املاک را تحت تاثیر قرار داده است.

رشد قیمت املاک از سال گذشته آغاز شد که از دلایل آن می توان به افزایش قیمت دلار و سکه اشاره کرد. همچنین ماجرای برجام نیز در جهش قیمت بازار املاک نقش قابل توجهی داشت. وضعیت کنونی بازار نشان می دهد که اگر روند کاهش معاملات آپارتمان در ماه مرداد نیز پا برجا باشد، بازار املاک رو به رکود خواهد رفت و پیش بینی می شود که این رکود حداقل تا پایان سال ادامه داشته باشد.

واسطه ها و فعالان بخش ساختمانی پایتخت، یک متغیر مهم ملکی اثرگذار بر وضعیت قیمت و معاملات را در ماه شهریور شناسایی کرده اند.

این متغیر ملکی، تغییرات احتمالی سطح قیمت زمین یا املاک کلنگی است. بررسی ها نشان می دهد بدین جهت که جهش قیمت زمین و التهاب در بازار مصالح ساختمانی دو متغیر اثرگذار بر قیمت املاک است، افزایش قیمت در بازار معاملات زمین و املاک کلنگی در شهریور ماه می تواند فرصت ریکاوری نبض معاملات خرید آپارتمان در شهریور ماه را سلب کند. همین موضوع باعث ورود زود هنگام بازار املاک به فاز رکود خواهد شد.

در نقطه مقابل اگر سرعت تغییرات ماهانه قیمت در بازار زمین و املاک کلنگی، شهریور ماه در مقایسه با تیر و مرداد کمتر شود و تورم ماهانه زمین شیب ملایم تری به خود بگیرد، احتمال ورود به دوره رکود در معاملات املاک شهریور و نیمه دوم سال کمتر می شود. در واقع کاهش رشد زمین و املاک کلنگی می تواند شیب تورم ماهانه املاک را کاهش دهد.

در نتیجه این اتفاق باعث افزایش متقاضیان املاک خواهد شد و در غیر این صورت بازار وارد فاز رکود می شود. به نظر می رسد دولت با تلاش های شبانه روزی و با برنامه ریزی مدون و اجرا کردن آن ها، بتواند از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری به عمل آورد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.