افزایش 30 تا 40 درصدی اجاره بها

این روزها در بازار املاک، بخش رهن و اجاره دارای تب و تاب خاص ویژه ای است. پس از شروع سیر صعودی نرخ معاملات مربوط به خرید و فروش مسکن، آرام آرام زمزمه های افزایش نرخ اجاره بها نیز از سوی موجران به گوش مستاجران رسید.

مستاجران که هر ساله با بهانه های مختلف توانسته بودند بدون افزایش نرخ اجاره بها و یا افزایش معقول اجاره به تمدید قرارداد رهن و اجاره خود بپردازند، امسال با درخواست افزایش 30 تا 40 درصدی نرخ اجاره بها رو به رو شده اند. بزرگترین توجیه موجران برای این افزایش بی قاعده نیز گران شدن قیمت مسکن در ماه های گذشته است.

به گفته محمد قمی، رییس اتحادیه مشاوران املاک استان البرز برای کرایه دادن یک واحد مسکونی بایستی قاعدتاً یک پنجم قیمت مسکن در نظر گرفته شود، اما با وجود شرایط ملتهب امروزه برخی از مالکان خانه های اجاره ای، تقاضای یک سوم تا یک چهارم را از مستاجران دارند.

هرچند طبق قانون رسمی کشور، هیچگونه حد و حدودی برای تعیین نرخ رهن و اجاره واحدهای مسکونی تعریف نشده است، اما به نظر می رسد با انجام نظارت بر قراردادهای ثبت شده باید با بی سامانی موجود در بازار رهن و اجاره مقابله شود.

به نظر برخی از کارشناسان حوزه مسکن، افزایش بیش از اندازه رخ داده در بازار رهن و اجاره به دلیل شروع افزایش قیمت ها از زمستان سال گذشته است. در سال گذشته و در فصل زمستان نرخ اجاره بها شاهد رشد 20 درصدی بوده و همین امر باعث شده تا هم اکنون با توجه به رشد معمول سالیانه در فصل تابستان، افزایش نرخ رهن و اجاره بیشتر از سالیان گذشته باشد.

این افزایش نرخ اجاره بها باعث شده تا اکثر مستاجران مجبور به تخلیه واحد اجاره ای خود شده و به مناطق جنوبی تر شهر تهران منتقل شوند.
تنها دلیلی که می تواند منجر شود تا موجران از تقاضای نرخ های بسیار بالا واهمه داشته باشند، خالی ماندن خانه و به تبع آن پرداخت مالیات مربوط به خانه های حالی از سکنه است.

موضوعی که هنوز که هنوز است نتوانسته است در بازار املاک ایران جایگاه مناسبی برای خود پیدا کند. همین امر باعث می شود تا موجران با افزایش فشار بر مستاجران تقاضای افزایش 30 تا 40 درصدی نسبت به نرخ اجاره بها پرداخت شده در سال گذشته را در سال جاری داشته باشند.

با توجه به شرایط به وجود آمده در ماه ابتدایی فصل تابستان، فایل های مربوط به رهن و اجاره متعددی در بازار وجود دارد، اما به دلیل قیمت های بالا ممکن است هیچ مستاجری برای آنها پیدا نشود.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.