طرح مالیات بر عایدی املاک در مجلس به جریان افتاد

نوسانات قیمت در بازار دلار و سکه باعث افزایش قیمت در بازار املاک شد. افزایش بی رویه قیمت در بازار املاک باعث شد تا مجلس شورای اسلامی و دولت به فکر طرحی برای کنترل قیمت در بازار بیافتند. بالا رفتن قیمت ارز و سکه باعث به وجود آمدن شوکی در بازار املاک شد. همچنین حضور سوداگران و فعالیت آن ها در این بازار تاثیر فراوانی بر افزایش قیمت املاک داشته است.

در پی بروز چنین مشکلاتی در بازار مسکن و املاک، دولت برای کنترل بازار و نابسامانی های موجود در بخش املاک یک طرح مالیاتی را به مجلس ارائه داد تا بتواند کنترل این بازار را در دست بگیرد. بنابر گفته یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، کنترل بازار توسط این روش نیازمند قانون و اجرای صحیح آن است و در غیر این صورت اجرای آن با موفقیت همراه نخواهد بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت که دریافت مالیات از املاک می تواند باعث درآمد بیشتر دولت باشد؛ اما باید به این نکته داشت که آیا این طرح باعث افزایش تورم در این حوزه می شود و یا نابسامانی های بازار املاک را از بین خواهد برد؟ در جواب باید بگوییم که این امر بستگی به نحوه نگارش قانون و اجرای آن دارد.

اگر قانون مناسبی برای این امر نوشته شود و مجریان آن به خوبی این قانون را اجرا کنند، قطعا دریافت مالیات بر عایدی املاک می تواند با موفقیت همراه باشد. مالیات بر ارزش افزوده می تواند آثار منفی را به همراه داشته باشد. همچنین در نظر داشته باشید که نحوه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در میان اصناف مختلف باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای مردم شد. کیفیت بد این قانون باعث شد که علاوه بر پرداخت از سوی همه تولیدکنندگان و توزیع کنندگان، از مصرف کننده نهایی نیز 9 درصد مالیات ارزش افزوده دریافت شود.

در این بین هر زنجیره تولید و توزیع، مالیات دریافتی را برای خود می کند در حالی که طبق قانون کالاهای فروخته شده در فروشگاه ها و مغازه ها طبق فاکتور صندوق ها الکترونیکی باید 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند.

به صورت کلی باید گفت که طرح هایی که در حوزه مسکن و املاک مورد بررسی قرار می گیرند باید با دقت مورد توجه واقع شوند تا مشکلات جدیدی را به این بازار وارد نکنند. امید است توجه ویژه به کارایی قوانین بتواند وضعیت بازار املاک را اصلاح نماید.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.