آرامش بازار مسکن در نبود سوداگران

متاسفانه در ماه ‌های اخیر شاهد افزایش سوداگری در زمینه ملک و آپارتمان بوده ایم. این سوداگری ها دلیل اصلی برای گرانی بی حد و اندازه مسکن در این چند هفته بیان شده است. به نظر می‌ رسد سوداگران قصد دارند با افزایش بسیار زیاد قیمت ها در بازار مسکن، تلاش کنند تا در صورت کاهش قیمت مسکن نیز قیمت ‌ها در حد بالاتری نسبت به گذشته قرار گیرند تا سودهای کلانی نصیب آنها شود.

سوداگری در بخش مسکن از گذشته وجود داشته اما به دلیل عدم برخورد دولت و مسئولان قضایی و مجازات اخلالگرانی که با سوداگری در بخش مسکن فعالیت می کنند، باعث افسارگسیخته شدن فعالیت آن ها شده است. این عدم رسیدگی مسئولان باعث شده تا همواره انگیزه های زیادی برای سوداگری در بازار وجود داشته باشد.

در واقع اگر دولت و مسئولان قضایی سعی می کردند با برخورد شدیدتری نسبت به سوداگران بازار مسکن اقداماتی را انجام دهند، هیچگاه شاهد وضعیت کنونی بازار مسکن نبودیم. بسیاری از کارشناسان بازار مسکن بر این باورند که چه رکود چند ساله در بازار مسکن و چه این افزایش قیمت هایی که در چند هفته اخیر باعث شده تا مشکلات زیادی در این بازار ایجاد شود، نشان دهنده سوداگری در بخش مسکن و عدم توانمندی دولت برای مهار سوداگران بوده است.

دولت در چند سال گذشته تلاش کرده با برخی از طرح ها اقدام به بهبود بازار مسکن نماید. هر چند که بسیاری از این طرح ها منجر به خارج شدن بازار مسکن از بازار رکود شده بود اما این افزایش قیمت ناگهانی در بازار مسکن، تمام معادلات را به هم ریخته است. به همین علت برخی از کارشناسان بازار مسکن در ماه های اخیر تلاش کرده اند با انتقاد از برخی موارد، کمک کنند تا دولت بتواند اقدامات موثری در بازار مسکن ایفا کند.

یکی از مشکلاتی که دولت در چند سال گذشته در بازار مسکن داشته، این بوده که برخی از طرح های بدون پشتوانه عملیاتی را ارائه کرده که به گفته برخی از کارشناسان بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته تا به عنوان مُسَکنی برای بازار مسکن باشد. یکی از این طرح‌ها مسکن اجتماعی است که متاسفانه نتوانسته هنوز جایگاهی در بازار مسکن داشته باشد.

همانطور که علت افزایش ناگهانی قیمت مسکن فعالیت‌ های سوداگران در این بازار است، به نظر می‌رسد راهکار عملی برای بهبود اوضاع شرایط بازار مسکن در کنار تعدیل بازار ارز و طلا، کوتاه کردن دست سوداگران از بازار مسکن است. در صورتی که این اتفاق توسط دولت بیفتد احتمال دارد آرامش به بازار مسکن بازگردد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.