آرامش قبل از طوفان در بازار مسکن

(کاهش معاملات ملک در خرداد ماه)

فعالان و کارشناسان حوزه مسکن معتقدند که شرایط مربوط به قیمت مسکن که در حال حاضر با آن مواجه هستیم، به دلیل اوضاع بازارهای مالی دیگر و افزایش نقدینگی در بین مردم است. در چند سال گذشته بازار مسکن دچار رکود شده بود که از سال گذشته با رونق گرفتن نسبی قیمت مسکن با شیب ملایمی رو به رشد بود.

در اواخر سال گذشته افزایش قیمت مسکن به صورت غیرطبیعی پیش می رفت، تا اینکه بعد از تعطیلات عید نوروز با رشد قیمت فزاینده رو به‌ رو شد که بازار مسکن را بسیار مشوش کرد. با گرانی مسکن تسهیلات بانکی اجرا شده مانند صندوق پس انداز یکم جوابگو تقاضای مردم برای خرید مسکن نبوده است.

طبق آمار، معاملات انجام شده در شهر تهران تا ۲۹ خرداد نسبت به اردیبهشت ماه، ۴۰ درصد کاهش داشته است. این کاهش هم به دلیل افزایش حباب گونه بازار مسکن بوده و هم به دلیل نزدیکی به فصل نقل و انتقالات و اوج معاملات بازار مسکن که سابقه آن در سال های گذشته نیز وجود داشته است.

برخی از عرضه کنندگان مسکن از فروش ملک خود صرف نظر کرده اند تا شاید با رسیدن به فصل طلایی فروش ملک، بتوانند ملک خود را با قیمت بالاتری به فروش برسانند. به همین خاطر برخی معتقدند که آرامش حاکم بر بازار مسکن در خرداد ماه سال جاری، همچون آرامش قبل از طوفان در تابستان خواهد بود. البته باید در نظر داشت اگر بازار مسکن با رشد قیمت بیشتری رو به ‌رو شود دوباره رکود گریبان گیر آن خواهد شد.
دولت باید تدابیر لازم را بیندیشند تا هم قیمت مسکن رشد بیشتری نداشته باشد و هم از لحاظ قیمت این بازار کنترل شود تا دوباره بازار دچار رکود نشود. مجلس طرح سامانه کنترل قیمت را پیشنهاد داده که به گفته برخی کارشناسان این طرح بسیار کلی بوده و نحوه اجرا شدن آن نامشخص است.

طرحی که در جوامع غربی کاملا با شکست مواجه شده و نتیجه قابل قبولی را رقم نخواهد زد.

کارشناسان معتقدند که باید تعادل لازم را در بازار عرضه و تقاضا برقرار کنیم تا هم قیمت‌ ها کنترل شود و هم رکود رخ ندهد. امید است با اقدامات لازم در حوزه مسکن بتوان قیمت ها را در این بازار کنترل کرد تا قدرت خرید مردم برای خرید مسکن حفظ شود

با استفاده از تسهیلات ارائه شده در سال قبل، بتوان امید به خرید خانه داشت. هرچند همانطور که مشخص است نوسانات به وجود آمده عمدتاً ناشی از بازارهای دیگر مثل بازار ارز است، اما با اقدامات درون حوزه مسکن نیز می توان تا حدودی مشکلات به وجود آمده را برطرف کرد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.