احتکار مسکن در بازار املاک

یکی از خطرات ممکن در بازارهای اقتصادی مختلف بروز احتکار و کمبود عرضه و به تبع آن بالا رفتن قیمت ها توسط اخلالگران سودجو است. مطابق با گزارشی که کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه کرده است، یکی از اصلی ترین دلایل افزایش کم سابقه قیمت ها در حوزه املاک، شکل گیری احتکار مسکن توسط سوداگران است.

به نظر کارشناسان حوزه املاک با کاهش ارزش پول ملی و ظهور نشانه های افزایش قیمت در بازار املاک و مسکن، سوداگران اقدام به خرید خانه کرده اند. خانه هایی که به هیچ وجه قصد سکونت در داخل آن را ندارند و صرفاً با هدف انتظار برای بالا رفتن قیمت ها و فروش آن با قیمت های گزاف خریداری شده اند.

این اتفاق یکی از مهم ترین موضوعاتی است که باعث شده تا خانه هایی که می توانند پاسخگوی نیاز کنونی بازار املاک باشند بدون سکنه باقی مانده و تقاضای مسکن انباشته شده تا بازهم قیمت ها افزایش پیدا کنند.

در مجلس شورای اسلامی با هدف مقابله با این نوع اقدام های برهم زننده تعادل بازار املاک، طرح مالیات بر عایدی مسکن در حال بررسی قرار گرفته است. این طرح سعی دارد تا تقاضای غیر مصرفی موجود در بازار املاک را کاهش داده و نقدینگی افراد را به سمت تولید و افزایش ساخت و ساز هدایت نماید.

چراکه صرف خرید خانه و احتکار مسکن و منتظر ماندن برای افزایش قیمت ها منجر به برهم زدن تعادل موجود در بازار املاک خواهد شد. اما تزریق این سرمایه در راه ساخت و ساز و تولید مسکن می تواند رونق و رشد را به حوزه املاک منتقل کند.

مطابق با طرح مالیات بر عایدی مسکن مورد بررسی در مجلس، خانه اصلی هر فرد از پرداخت این مالیات معاف خواهد بود. همچنین سازندگان واحدهای مسکونی به دلیل افزایش عرضه در بازار املاک از پرداخت مالیات بر عایدی مسکن معاف خواهند بود.

در واقع با اجرای این طرح دو هدف بزرگ در بازار املاک شکل خواهد گرفت. اول اینکه سرمایه داران به جای خرید خانه و احتکار آن با توجه به مالیاتی که باید به ازای مابه التفاوت خرید و فروش آن پرداخت نمایند، دیگر این نوع سرمایه گذاری را مقرون به صرفه نخواهند دید. دوم اینکه با هدایت این نوع سرمایه ها به بازار ساخت و ساز، بخش عرضه مسکن در بازار املاک قوت گرفته و در نهایت با حفظ تعادل در درون بازار، احتمال بروز جهش های ناگهانی قیمت مسکن در آینده کاهش می یابد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.