اولین علت اصلی گرانی املاک در تهران

در ساخت و سازهای شهری با موضوعی به عنوان تراکم فروشی رو به رو هستیم. بسیاری از کارشناسان حوزه مسکن علت اولیه و اصلی گرانی ملک در تهران را فروش تراکم در دو دهه گذشته می دانند. تراکم فروشی مسئله ایی است که در قوانین شهرسازی هیچ گونه جای بحث و اجرا ندارد و این پدیده جرم هم محسوب می شود.

این جرم از سال 1369 در کلان شهر تهران به صورت رسمی آغاز شد! در طی این سالیان هم ادامه داشته که هم اکنون با مشکلات به وجود آمده آن در مسائل آلودگی هوا و ترافیک رو به رو هستیم. کارشناسان بسیار زیادی بارها هشدار داده اند که بهبود اقتصاد یک شهر از طریق تراکم فروشی امکان پذیر نیست. این کارشناسان بر این باورند که تراک فروشی نمی تواند مدیریت یک شهر را قوی کند و قطعا راه های دیگری برای تامین منابع پولی وجود دارد.

املاک منطقه 22

در کلان شهر تهران پدیده تراکم فروشی املاک در بخشی از مناطق، سبب گرانی قیمت ملک شده تا جایی که قیمت املاک در سال 72 حدود 52 هزار تومان بوده و در حال حاضر به متری حدود 9 میلیون تومان رسیده است. به گفته وزیر راه و شهرسازی فروش تراکم در مناطقی مانند یک، دو، چهار و پنج سبب گرانی املاک در کلان شهر تهران شده است. وی تراکم فروشی را عامل پایین آورنده سطح کیفی زندگی شهری دانست.
گرانی املاک در این حجم از افزایش، در سال جدید فشار شدیدی به افراد کم بضاعت در اطراف شهر تهران وارد کرده است. عباس آخوندی معتقد است که چاره ایی جز سر و سامان دادن به حال و احوال شهر ندارند و در نتیجه با توجه به سیاست تبیین شده در خصوص بازآفرینی شهری، می توانند سطح امکانات و کیفیت خدمات را در محله های مختلف شهر بهبود ببخشند.

طبق گزارش وزیر راه و شهرسازی مناطق بی کیفیت تهران و ناکارآمد شناسایی شده و همگی به 63 محله تقسیم شده اند. تعریف ناکارآمدی در پرجمعیت بودن محله ها است. طبق بررسی ها در تقسیم بندی محلات با تمرکز جمعیت 20 هزار و 50 هزار در یک محله مواجه هستیم. وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که طبق برنامه های پیش بینی شده در تمام محلات حداقل یک برنامه طرح بازآفرینی شهری اجرایی شود. امید است که در آینده نزدیک با حل شدن بعضی از مشکلات محلات تهران، شاهد زندگی راحت تر و با کیفیت تر شهروندان تهرانی باشیم.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.