برنامه ای موثر برای بازآفرینی شهری

در دولت طرحی با عنوان احیای بافت های فرسوده مطرح و تایید شد که در تمام شهرها از ظرفیت بافت های فرسوده استفاده شود. در نتیجه این طرح ارگان ها و دستگاه های مربوطه، مقاوم سازی و احیای این بافت ها در شهرها به صورت فعال و پویا عمل میکنند.

بر مبنای این طرح، تفاهم نامه ای در حوزه تولید و اشتغال زایی در بافت های فرسوده از سوی رییس سازمان برنامه و بودجه، وزیر راه و شهرسازی، صندوق توسعه ملی و معاون اقتصادی رییس جمهور انجام شد. بر مبنای امضای این تفاهم نامه، قرار است که حدود 100 هزار خانه و واحد مسکونی در بافت های فرسوده احیا و بازسازی شوند. این میزان از احیای بافت های فرسوده به دنبال خود چیزی حدود 120 هزار شغل را به طور مستقیم و 180 هزار شغل را به صورت غیر مستقیم پوشش می دهد.

این تفاهم نامه که سبب اجرای طرح احیای بافت های فرسوده خواهد شد در رونق اقتصاد و اشتغال زایی نیز بسیار تاثیر گذار خواهد بود و در بازار مسکن نیز رونقی ایجاد خواهد کرد.
بودجه اجرایی شدن تفاهم نامه برنامه تولید و اشتغال بازآفرینی شهری از طریق بودجه 3000 میلیاردی پیش بینی شده در صندوق بودجه و مبلغ 30 هزار میلیارد تومان از محل منابع مالی و مبلغ 15 هزار میلیارد از صندوق توسعه ملی تامین می شود. در کنار این مبالغ، دولت قصد دارد تا بافت های فرسوده را به صورت محله محور بازسازی کند. در این صورت دولت می تواند از زمین های دولتی در این مناطق نیز استفاده کند تا بافت های فرسوده به صورت کلی احیا گردد.

معاون رییس جمهور در رابطه با این طرح بیان کرده است که این طرح در مرحله اول این گونه خواهد بود و دولت مراحل دیگری را هم در نظر گرفته که طبق برنامه در طرح دوم قصد داریم 50 هزار واحد مسکونی را احیا کنیم.

املاک منطقه 22
وزیر سابق راه و شهرسازی نیز در مراسم امضای این تفاهم نامه عنوان کرد که ساختن خانه در مکان های دور و بدون در نظر گرفتن امکانات، راه مناسبی برای تامین املاک و خانه های مورد نیاز نیست. بهترین راهکار از نظر برخی مسئولان دولتی، رو آوردن به بافت های فرسوده شهرها و احیای مجدد آنها است. توجه به بافت های فرسوده سبب می شود تا هویت هر شهر باقی بماند و از زیر ساخت ها در این مناطق، بهترین استفاده شود.
امید است با توجه مضاعف پس از تعویض وزیر راه و شهرسازی، با دقت عمل بالاتری اقدامت مربوط به بازآفرینی مورد توجه قرار گیرد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.