خانه های خالی معضل بازار املاک نیستند

در حالی که برخی از کارشناسان حوزه املاک و مستغلات یکی از معضلات بازار مسکن در این روزها را وجود خانه های خالی از سکنه می دانند، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در تازه ترین گفتگوی خود از عدم تاثیرگذاری مستقیم وجود خانه های خالی در بازار مسکن صحبت کرده است.

به گفته حسام عقبایی وجود خانه های خالی از سکنه دارای کمترین تاثیر بر بازار اقتصاد و املاک کشور است. وی اشاره کرده که افرادی که این موضوع را به عنوان معضل اصلی حوزه املاک تلقی می کنند یا اشراف کافی بر این بازار نداشته و یا متوجه شرایط بازار املاک بوده اما قصد دارند با مطرح کردن چنین مسائلی توجه مردم را از مسائل اصلی و مهم بازار مسکن دور نگه دارند.

عقبایی در این باره اشاره کرده که در حال حاضر 25 میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد که طبق آمارهای نه چندان قطعی تنها 10 درصد از آن خالی از سکنه هستند. هرچند در صحیح بودن این آمار اما و اگرهای فراوانی وجود دارد، اما اگر فرض بر این گذاشته شود که این آمار از دقت و صحت کامل برخوردار است، بازهم رونق بازار املاک وابسته به عرضه خانه های خالی نیست چراکه این نوع واحدهای مسکونی تامین کننده تقاضای موجود در بازار نیستند.

عقبایی همچنین اضافه کرده که در استان تهران 650 هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد که نزدیک به 70 درصد آن خارج از شهر تهران قرار گرفته اند. خانه هایی که از امکانات اولیه ای همچون برق، آب، گاز و تلفن دارای وضعیت مناسبی نیستند. عدم وجود راه های ارتباطی مناسب، بیمارستان، مدرسه، فضای سبز و… همه و همه دلایلی هستند که باعث می شوند تا خانه های خالی اطراف تهران دارای متقاضی برای خرید واحد مسکونی نباشد.

به نظر نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با تزریق این نوع واحدهای مسکونی به بازار املاک نمی توان شاهد رونق و حل معضل مسکن در شهر تهران بود.

همچنین نزدیک به 200 هزار واحد مسکونی خالی در بدنه اصلی شهر تهران قرار دارد که عمدتاً از نوع واحدهای مسکونی لوکس و با متراژهای بالا هستند. هرچند این نوع از واحدهای مسکونی خالی از سکنه در فایل های مشاورن املاک حضور دارند، اما توان مالی متقاضیان خرید خانه برای چنین واحدهای مسکونی بسیار پایین است. در کل می توان به این نتیجه رسید که خانه های خالی معضل بازار املاک نیستند و حضور یا عدم حضور آنها تاثیری بر تامین تقاضا موجود در بازار املاک نخواهد داشت.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.