دلالی در بازار املاک جمع می شود

این روزها سوداگران و دلالان نقش قابل توجهی در نوسانات بازارهای مختلف داشته اند. در بازار سکه و ارز، سوداگران باعث نوسانات فراوانی شدند و همچنین این افراد در بازار املاک نیز فعالیت فراوانی داشته اند. این افراد با خرید و فروش در بازه زمانی کوتاهی به سودهای کلانی رسیدند و باعث افزایش قیمت بی رویه املاک شده اند.

باید بدانید که بخش زیادی از افزایش قیمت ها به این افراد مربوط می شود و آن ها با فعالیت در حوزه های مختلف باعث ایجاد نوسانات خواهند شد.
قرار است که وزارت راه و شهرسازی یک بسته حمایتی از سوی دولت تهیه کند. این بسته حمایتی به کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد تا بتوانند با اجرایی کردن آن مقابل سوداگران ایستادگی کرده و مانع فعالیت آن ها شوند. به نظر می رسد این بسته نقش بسیار مهمی در بهبود شرایط بازار مسکن ایفا کند.

دولت و مجلس در تلاشند تا با ارائه و اجرای طرحی بتوانند از فعالیت این افراد در بخش های مختلف به ویژه بازار املاک جلوگیری کنند. برای جلوگیری از فعالیت چنین افرادی، مجلس شورای اسلامی در ابتدا طرحی برای ساماندهی خانه های خالی ارائه نمود تا بتواند منازلی که خالی از سکنه است را ساماندهی کند. این طرح مانع دپو کردن املاک توسط صاحبخانه ها می شود.

بعضی برای اینکه بتوانند ملک خود را بالاتر از قیمت به فروش برسانند آن را دپو می کنند تا زمانی که قیمت ها افزایش یافت آن را به فروش برسانند. با در نظر گرفتن این موضوع که هر فرد به اندازه تعداد فرزندان می تواند خانه خریداری کند، باید قوانین مالیاتی به گونه ای باشد که داشتن تعدادی خانه خالی برای افراد صرفه اقتصادی نداشته باشد.

هم اکنون بالا رفتن قیمت دلار، سکه و املاک به گونه است که بسیاری توان خرید آن ها را ندارند و اگر به همین شکل ادامه پیدا کند تعداد قابل قابل توجهی از مردم نمی توانند خانه دار شوند. با در نظر گرفتن نکات ذکر شده، دولت و مجلس شورای اسلامی باید به دنبال برنامه ای جامع باشند تا بتوانند نظارت لازم را در بازار املاک به عمل بیاورند.

برنامه ای که مانع وجود قیمت های سلیقه ای توسط افراد و سوداگران شوند. آنچه که مشخص است، برنامه های تک بعدی در شرایط فعلی راه حلی برای مشکلات بازار املاک نیست و باید برنامه ای جامع و همه جانبه برای رفع مشکلات ارائه شود.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.