ساخت و ساز املاک را دریابیم!

وضعیت بازار املاک، وضعیتی آشفته است. رکود چندین ساله، رونق چندین ماهه و حالا دوباره رکودی که گفته می شود رکورد رکودهای گذشته را جا به جا خواهد کرد. این همه مشکل در بازار املاک قطعا ریشه خارجی ندارد! مشکل را باید در مدیریت ها و حرص و طمع ها جستجو کرد.

در وضعیت فعلی بازار املاک، یکی از مهمترین راهکارها ساخت و ساز است. اهمیت ساخت و ساز از چند جهت مورد توجه است. مورد اول این است که با رونق گرفتن ساخت و ساز، بسیاری از مشاغل در کشور فعال می شوند و می توانند به اقتصاد یخ زده کشور کمک کنند. اثرات این کمک بازار املاک به اقتصاد مستقیما در جیب خود همین بازار می رود و افراد با کار کردن و کسب درآمد برای خرید املاک صف می کشند!

مورد دومی که ساخت و ساز را راه چاره در وضعیت فعلی می گرداند، کمبود ساختمان در کشور است. یکی از مشکلاتی که باعث می شود تا قیمت املاک به شدت رشد پیدا کند، کمبود املاک است. هرچند به نظر می رسد بسیار یاز املاک موجود توسط برخی افراد سودجو احتکار شده است، اما در هر صورت ما با مشکل ملک مواجه هستیم. مشخص است که املاک خالی در کشور کم نیست، اما مسکن هایی که خالی مانده اند یا لوکس هستند یا متراژ زیادی دارند و یا از مسکن مهرهایی هستند که در جاهای دورافتاده ساخته شده اند.

کشور به شدت نیاز به ساخت ساختمان های کم متراژ در داخل شهر دارد. ساختمان سازان باید با توجه به این نیاز اقدام به طراحی نقشه و ساخت و ساز نمایند. این نوع املاک طرفداران زیادی دارد و باعث تعدیل بازار املاک خواهد شد. موردی که در ماه های اخیر به شدت کمبود آن حس شد، همین املاک با متراژ پایین بود. فروشندگان حاضر به فروش بودند؛ اما املاک بزرگ و لوکسی که قیمت های میلیاردی به خود اختصاص داده اند، مشتری نداشت.

به نظر می رسد می توان با اتخاذ برخی سیاست های تشویقی برای سازندگان املاک، آن ها را برای ساخت مسکن و ملک ترغیب کرد. در صورتی که دولت بتواند مسکن سازان را برای این موضوع متقاعد کند، خواهد توانست از بحران پیش رو به سلامت عبور کند.

با توجه به کارشناسان قدرتمندی که در بدنه دولت وجود دارند، به نظر می رسد تهیه چنین برنامه ای توسط دولت و اجرا ساختن آن کار دور از انتظاری نباشد. اقدامی مناسب در تشویق ساختمان سازان برای ساخت و ساز به منظور بهبود بازار املاک!

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.