عقب افتادن پرداخت اجاره خانه

با توجه به شرایط بد اقتصادی، مردم در مهیا کردن هزینه های اولیه زندگی خود همچون هزینه مسکن دچار مشکل هستند. یکی از مشکلاتی که در ماه‌ های اخیر و به ویژه در چند هفته اخیر شدت گرفته، عقب افتادن اجاره بها توسط مستاجران است.
با توجه به اینکه عموم مستاجران از قشر ضعیف جامعه بوده و کاهش ارزش پول کشور و بالا رفتن قیمت های مختلف در سبد کالایی مورد نیاز تمام مردم باعث افزایش فشار بر آن ها شده است، باعث شده تا بسیاری از مستاجران در پرداخت اجاره بهای خود با مشکل مواجه شوند.

به ویژه که اجاره بها در ماه ‌های اخیر افزایش قیمت نیز به خود دیده و افرادی که می ‌خواهند قرارداد خود را تمدید کنند، با افزایش اجاره بها مواجه شده اند.
در این وضعیت اقتصادی بسیار اتفاق می ‌افتد که برخی از مستاجران توانایی پرداخت اجاره بها را ندارند و یا آن را پشت گوش می اندازند.

با توجه به اینکه موجر نیز نیاز به این اجاره بها دارد تا در شرایط بد اقتصادی موجود زندگی خود و یا کار خود را کنترل نماید، به مشکل بر می خورد. سوال اینجاست که تکلیف صاحب خانه با مستاجری که اجاره نمی دهد چیست؟

طبق قانون اگر اجاره نامه در دفتر خانه رسمی تنظیم شده باشد، موجر می تواند با تنظیم یک شکایت و اخطارنامه برای مستاجر خود ظرف ۱۰ روز به وی مهلت دهد تا قسط یا اقساط عقب افتاده را پرداخت نماید.

در صورتی که در این مهلت مستاجر نتواند اجاره بهای خود را پرداخت کند، موجر می تواند از دفتر اسناد رسمی یا دایره اجرای اداره ثبت، یک حکم تخلیه دریافت کرده و با استفاده از آن تخلیه ساختمان را آغاز کند. البته در این بین، قانون به صراحت اعلام می دارد که در زمان اجرای حکم اگر مستاجر اقدام به پرداخت معوقات بنماید، اجرای حکم تخلیه متوقف می شود.

در صورتی که اجاره نامه عادی باشد و فقط در دفتر مشاور املاک تنظیم شده باشد و به دفاتر ثبت اسناد رسمی مراجعه نشده باشد، موجر باید برای تخلیه ملک به دادگاه مراجعه نموده و شکایت نامه تنظیم نماید. در این مورد نیز مستاجر می تواند قبل از صدور حکم تخلیه در دادگاه، اجاره بهای معوقه و همچنین صدی بیست آن را به نفع موجر به صندوق دادگستری بپردازد تا حکم تخلیه صادر نشود.

البته در این مورد مستاجر ملزم است تا پرداخت خسارت دادرسی را پرداخت کند.

مقالات مربوطه

2 دیدگاه

    1. نویسنده: آرش تبریزی

      خواهش میکنم

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.