نکات ضروری در قراردادهای پیش فروش املاک

از بین قراردهایی که در حوزه املاک ثبت می شود، می توان گفت قرارداد پیش فروش آپارتمان یکی از مهم ترین متن هایی است که در بنگاه های مشاوران املاک تهیه و تنظیم می شود.
در ابتدای قرارداد همچون هر قرارداد دیگری باید مشخصات طرفین قرارداد، فردی که پیش فروشنده است و کسی که پیش خریدار است به صورت کامل در متن قرارداد درج شود. اطلاعات شناسنامه ای دقیقا باید در متن قرارداد آورده شود تا ابهامی در این زمینه وجود نداشته باشد. کسی که اقدام به پیش فروش ملک می ‌کند ممکن است مالک اصلی ملک باشد و یا ممکن است وکیل و یا شریک مالی باشد.

بهتر است اگر غیر از مالک پای قرارداد می آید، اسناد و وکالت نامه رسمی آنها را مشاهده کنید. در قرارداد، آدرس کامل و شماره تماس را به صورت دقیق بنویسید و حتی قید شود که در صورت تغییر کردن آدرس، باید به صورت مکتوب دوباره آدرس جدید نوشته شود. این نکته از جمله موضوعاتی است که باید در تمامی قراردادهای مربوط به املاک مختلف حتماً مورد توجه قرار گیرد.

بند بعدی که بسیار مهم است، مشخصات ملکی است که می‌ خواهید آن را معامله کنید. در قراردادهای پیش فروش، ملکی را که معامله می کنید هنوز ساخته نشده است و قابل مشاهده نیست. در قرارداد باید تعداد واحد مثلاً یک دستگاه آپارتمان با مساحت ذکر شود. خصوصیات دیگر واحد اینکه در طبقه چند و در چه موقعیتی قرار دارد و موقعیت انباری و پارکینگ به چه صورت است به نحو کاملاً شفاف درج گردد.

یک راه که می تواند از سوء استفاده احتمالی پیشگیری کند، تهیه یک پلان از ملکی است که معامله می کنید. این پلان را ضمیمه قرارداد خود کنید. از پارکینگ و انباری هم می‌ توانید پلان جداگانه بگیرید و به قرارداد پیوست کنید.
بهتر است یک لیست از نوع مصالح ساختمانی که قرار است ساختمان با آن ساخته شود تنظیم شود. چرا که نوع مصالحی که استفاده می شود در قیمت ملک تاثیرگذار است.

همچنین مشخصات فنی ساختمان را هم مشخص کنید؛ زیرا این مورد هم که در پروانه ساخت ساختمان نوشته می شود در هزینه ساختمان تاثیر دارد. در قرارداد باید حتماً قیمت ملک به صورت هر متر مربع نوشته شود. چون ممکن است در زمان تحویل ملک، متراژ خانه کمی تغییر کند و بزرگتر شود و شما باید قیمت هر متر مربع خانه را از قبل بدانید.

معمولاً در قراردادهای پیش‌ فروش ملک برخی از بنگاه های املاک متراژ ملک را به صورت تقریبی می نویسند که کار درستی نیست. پرداخت کردن مابقی پول که به صورت اقساط پرداخت می کنید هم باید در قرارداد نوشته شود. همچنین زمان تحویل ملک را هم دقیق مشخص کنید چون سازنده اگر تاخیر در تحویل ملک داشته باشد، باید جریمه دیرکرد به شما بپردازد.
نکات گفته شده بخشی از نکات مهم در قراردادهای پیش‌ فروش املاک است. رعایت این نکات و انجام تحقیقات لازم در زمینه قرارداد پیش‌ فروش ساختمان می ‌تواند از بسیاری از مشکلات بعدی جلوگیری کند.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.