پیرامون برنامه دولت برای کنترل قیمت املاک

در چند ماه گذشته شاهد التهابات در چندین بازار سرمایه ای در کشور بوده ایم. هرکدام از این بازارهای سرمایه ای از دیگری تاثیر گرفته و افزایش قیمت در بازار ارز، سکه، املاک و دیگر بازارها رقم خورده است. دولت تدبیر و امید با توجه به شرایط پیش آمده و برگزاری جلسات ویژه درصدد تدوین برنامه های جدید برای بیرون رفتن از این التهابات اقتصادی بوده است.

با ایجاد شرایط حباب گونه قیمت‌ ها در بازار املاک، همه نگاه ‌ها به وزیر راه و شهرسازی بوده است. عباس آخوندی راهکارهای 9 گانه ای در 4 لایحه که توسط کارشناسان حوزه املاک در وزارت راه و شهرسازی تدوین شده، به دولت ارائه کرد. این کار گام موثر و رو به جلویی در راستای بهبود بازار املاک به شمار می رود و به نظر می رسد می تواند در صورت اجرایی شدن بسیاری از مشکلات را تحت تاثیر قرار دهد.

کارشناسان در ارزیابی این ۹ راهکار معتقد هستند که در کوتاه مدت با توجه به شرایط به وجود آمده اقتصادی نتیجه و تاثیر چشمگیری نخواهد داشت؛ اما تا چند ماه آینده به صورت بلند مدت اثر خود را نشان می دهد. در واقع چنین قوانینی اثر بلند مدتی داشته و ممکن است به این زودی اثرات آن ها مشخص نشود. هرچند در دید برخی افراد چنین طرح هایی که اثر کوتاه مدت ندارند آنقدرها جذاب نیست، اما راهگشا و عملیاتی خواهد بود.

علت اصلی افزایش قیمت املاک آن هم به صورت جهشی عوامل متعددی است که از جمله آنها افزایش نقدینگی در سطح کشور و افزایش قیمت‌ ها در بازارهای سرمایه موازی مانند سکه و ارز بوده است. امسال با رشد قیمت املاک شروع شد و این افزایش در بازار املاک تا چند ماه ادامه داشت و به تبع آن نگرانی ‌ها در سطح کشور راجع به قدرت خرید مردم و به دنبال آن افزایش اجاره بها بیشتر و بیشتر شد. در خرداد ماه بانک مرکزی آمار جدیدی از گرانی اجاره بها داد و نگرانی ها را افزایش داد.

در این شرایط وزارت راه و شهرسازی راهکارهای خود را برای کنترل بازار املاک ارائه کرد که در بالا به آن اشاره کردیم. با توجه به رسیدن فصل نقل و انتقالات، وزارت راه و شهرسازی با ارائه برنامه های ویژه در خصوص حمایت از مستاجران اقداماتی انجام داده است.

امید است تا با اجرایی شدن برنامه های پیشنهادی هرچه سریعتر تاثیر آن را در بازار معاملات املاک و بازار اجاره املاک بروز پیدا کند.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.