پیشگیری از رکود با تدبیر صحیح

رکود یکی از بزرگترین مشکلات برای بازار املاک به حساب می‌ آید. همین مشکل در سال های اخیر باعث شده تا وضعیت نابسامانی در بازار املاک وجود داشته باشد. به نظر می رسد رکودهای چند ساله نه تنها در بازار مسکن تأثیر گذارند بلکه باعث می‌ شوند تا دیگر بازارهای اقتصادی کشور نیز دچار آسیب و رکود شوند.

با توجه به اینکه شغل های بسیار زیادی مربوط به بازار املاک هستند و به صورت مستقیم از خرید و فروش املاک و یا اجاره و رهن ساختمان های تجاری و مسکونی به کار خود ادامه می دهند، رکود در بازار مسکن مشکلات عدیده ای را در زمینه اشتغال ایجاد می‌ کند.

البته ناگفته نماند که به جز مشاغل مستقیمی که به املاک مربوط هستند، مشاغل بسیار زیادی هستند که به صورت غیر مستقیم تحت تأثیر تحولات بازار املاک و ساخت و ساز مسکن بوده و رکود در این بازار، باعث سرایت به دیگر مشاغل می شود.

نکته حائز اهمیتی که باید به آن توجه شود این است که برطرف کردن رکود املاک می‌ تواند باعث تحرک در بازارهای دیگر اقتصادی شود. همین موضوع بسیاری از مشکلات کشور را به ویژه اشتغال جوانان را برطرف و حل می ‌نماید.

در ماه اخیر شاهد تحولات ناگهانی در بازار مسکن بوده ایم. با توجه به اینکه بازار مسکن از رکود چند ساله رنج می برد و تلاش های دولت برای خروج بازار املاک از رکود کم کم داشت به نتیجه می رسید، نابسامانی در بازار ارز، خودرو و طلا باعث شد تا سیل نقدینگی به سمت بازار املاک روان شود. همین موضوع مشکلات عدیده ای را برای این بازار ایجاد کرد.

در واقع با این که شرایط به گونه ای پیش می رفت که خرید و فروش املاک از رکود خارج شود اما روانه شدن سیل نقدینگی به سمت این بازار باعث شد تا قیمت مسکن به شدت افزایش پیدا نماید. افزایش قیمت باعث شد تا بسیاری از کارشناسان حوزه املاک به این نتیجه برسند که ممکن است شرایط رو به بهبود اوضاع بازار املاک، دوباره برعکس شده و اوضاع این بازار به سمت رکود پیش برود.

حتی برخی از کارشناسان بر این باورند که ممکن است بازار املاک دوباره به سمت رکود به مراتب سخت ‌تر از رکود قبلی کشانده شود. به نظر می ‌رسد عملکرد دولت در این برهه حساس بسیار حیاتی است و باید به خوبی مدیریت شود تا دوباره شاهد رکود در بازار مسکن نباشیم. عملکرد صحیح دولتمردان می تواند از بروز رکود یا افزایش قیمت و تاثیر آن بر بازارهای دیگر جلوگیری کند.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.