انتظار کاهش چشمگیر قیمت املاک

پس از چندین سال رکود در بازار مسکن و ساختمان، از اواسط سال گذشته نشانه های تغییر در حوزه املاک به وجود آمدند. طبق قاعده معمول پس از گذشتن از رکود، انتظار افزایش قیمت ها در بازار املاک امری طبیعی و قابل پیش بینی بود.

اما تحولات بین المللی و تغییرات سنگین در بازار ارز و طلا باعث شدند تا بازار املاک نیز از مسیر طبیعی و رو به رونق خود کمی منحرف شود. البته این انحراف نه در زمینه کاهش قیمت ها در بازار املاک، بلکه در جهت افزایش بیش از اندازه قیمت های معاملات بازار ملک بروز پیدا کرد.

دلیل اصلی افزایش بیش از اندازه قیمت ها در بازار املاک، ترس و نگرانی مردم نسبت به کاهش ارزش دارایی های نقدی خود عنوان می شود. عاملی که باعث شد تا تقاضا در بازار املاک با شوک ناگهانی رو به رو شود و به تبع آن با وجود کمبود عرضه مسکن، بازار شاهد افزایش قیمت ها به شکل افسار گسیخته باشد. اما سوالی که در ذهن اکثر مراجعه کنندگان به دفاتر مشاوران املاک شکل گرفته شامل اما و اگرهای ممکن برای کاهش قیمت ها در بازار املاک است.

به طور کلی می توان گفت انتظار کاهش چشمگیر قیمت ها در بازار املاک، انتظار صحیحی نخواهد بود. همان طور که اشاره شد پس از گذر از دوران رکود، افزایش نسبی قیمت ها و رشد معاملات املاک امری طبیعی است. همچنین با توجه به تورم عمومی کشور نمی توان انتظار کاهش قیمت ها در زمینه ملک و ساختمان را منطقی دانست.

برخی از افراد منتظر هستند تا دولت با اقدامات موثر خود بتواند تغییراتی را در جریان شکل گرفته در بازار املاک به وجود آورد. اما بسیاری از کارشناسان حوزه مسکن معتقدند که طرح های قابل اجرا توسط دولت در بلندمدت می توانند آثار قابل توجهی را در حوزه املاک به وجود آورند و در کوتاه مدت نمی توان انتظار کاهش چشمگیری در نرخ های معاملاتی ملکی را داشت.

همچنین افزایش نرخ ارز و به تبع آن بالا رفتن قیمت مصالح ساختمانی یکی دیگر از عوامل قدرتمندی است که در مقابل کاهش قیمت املاک وجود دارد. هرچند ادعای برخی از صاحبان املاک در تعیین قیمت های گزاف برای ملک خود و ارتباط آن با تغییر قیمت مصالح ساختمانی در ماه های اخیر چندان قابل قبول نیست، اما قطعاً در آینده با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی نمی توان کاهش چشمگیر قیمت ها در بازار املاک را انتظار داشت.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.