بازار املاک را دریابید!

یکی از نمایندگاه مجلس و فعال در حوزه اقتصادی و به ویژه املاک بیان کرد که در کشور ما مردم از نگه داشتن پول راکد به دلایل تحولات و التهابات اقتصادی خودداری می کنند. اغلب مردم پول پس انداز و مازاد خود در تولید نمی برند و ترجیح می دهند در جایی که سود آور باشد قرار دهند. از جمله این بازارهای سود آور، املاک است. حوزه املاک و مستغلات که این روزها با التهابات شدید رو به رو است، باعث شده تا نقدینگی مردم به سمت بازارهای سرمایه ای طلا و ارز برود.

دولت در چند ماه گذشته سیاست های موثری در حوزه املاک انجام نداده و همین عامل باعث شد که نقدینگی از بخش املاک به دیگر بازارها برود. التهابات بازارهای ارز و طلا و افزایش قیمت ها نیز نتیجه همین سرازیر شدن نقدینگی است. البته به نظر می رسد شرایط فعلی ما را به سمت کاهش قیمت املاک نیز به پیش ببرد.

به دلیل کاهش تولید املاک چه از سوی دولت چه از سوی بخش خصوصی بازار املاک را با کمبود عرضه و افزایش قیمت و طبق گزارشات با کاهش معاملات رو به رو بوده ایم. البته کاهش ناگهانی نرخ ارز و بالا بردن ریسک این بازار افراد را به فکر سرمایه گذاری در مسکن فرو برده است.

املاک منطقه 22
در حال حاضر در سطح کشور و به خصوص در شهر تهران نیازمند تولید خانه های با متراژ کم و ارزان هستیم که بخش خصوصی همیشه در زمینه نیاز سنجی بازار و تولید بر اساس نیاز پیشگام بوده اما در حال حاضر این بخش نیز به کندی در حال ساخت و ساز است. دولت نیز در شرایط فعلی باید به کمک بخش خصوصی آمده و عرصه فعالیت بخش خصوصی را رونق ببخشد تا شرایط و التهابات حوزه املاک فروکش کند.

از دیر باز رکود در حوزه املاک و کساد شدن بازار ساخت و ساز باعث رفتن سرمایه از این بازار و برهم ریختگی دیگر بازارها شده است. پس باید به تولید اهمیت بیشتری داد و این بازار اساسی که تاثیر مستقیم بر اشتغال و رونق اقتصادی دارد را رها نکرد. در واقع با توجه به شرایط فعلی در تزلزل بازار ارز، اگر مدیریت صحیحی بر روی ساخت و تولید و عرضه املاک نشود، به زودی مشکلات اساسی در بازار ایجاد خواهد شد.

دولت باید با توجه به اینکه ذخایر ارزی فراوانی را دارد، سعی کند تا با استفاده از شرایط موجود به فکر رونق در بازار املاک باشد. رونقی که می تواند کل بازار و اقتصاد ایران را متحوب سازد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.