اشباع، مشکلی فعلی بازار املاک

از اوایل سال جاری بازار املاک با افزایش قیمت و افزایش معامله رو به رو شد؛ اما رفته رفته در ماه های بعد نبود تعادل بین عرضه و تقاضای املاک و رفتن دلالان از این بازار خود را بهتر نشان داد و باعث التهابات شدید در این بازار شد. طبق گزاراشات ارائه شده از سوی بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی میزان معاملات به نسبت ماه های قبل و در بعضی مواقع نسبت به سال قبل کاهش داشته است؛ اما قیمت املاک همچنان در حال افزایش است!

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد که بازار املاک به مرحله اشباع رسیده و مردم عملا قدرت خرید ملک در شهری مانند تهران را ندارند. وی بیان کرد که قیمت املاک بین ماه های مرداد و شهریور 9 درصد افزایش داشته و همچنان این روند افزایش در شهرهای مختلف و به ویژه در تهران ادامه دارد. قیمت ها در حال حاضر به صورت سرسام آوری رو به افزایش است و به صورت نامشخصی این حباب ایجاده شده در بازار املاک نمی شکند.

به گفته این نماینده مجلس عامل اصلی این اتفاق سوء مدیریت از سوی دولت و وزارت راه و شهرسازی بوده و اقدامات جدی برای ساماندهی بازار املاک از ابتدای سال صورت نگرفته است. در صورتی که این شرایط با سیاست گذاری ها و کارشناسی های اصولی می تواند مدیریت شود. سوء مدیریت در حال حاضر وضعیت بازار املاک را به هم ریخته است.

وی در خصوص مصالح ساختمانی که به عنوان عامل تاثیر گذار در افزایش قیمت املاک گفته می شود گفت اگرچه قیمت مصالح گران شده و بعضی از تجهیزات ساخت و ساز ها از خارج می آید ولی تاثیر این مورد به حدی نیست که قیمت املاک را تا این حد افزایش دهد. وی بیان کرد که بازار مصالح ساختمانی تولید داخل نیز دچار دلال بازی شده و قیمت مصالح تولید داخلی نیز بی دلیل افزایش یافته است.

املاک منطقه 22
به گفته نایب رییس کمیسیون عمران مجلس بازار قدرت خرید املاک اشباع شده و نمی توان گفت دیگر فردی قدرت خرید خانه با این قیمت ها در شهر تهران و دیگر کلان شهرها را دارا است. وی در رابطه با دست های پشت پرده بازار املاک گفت یک عده در کشور با تنظیم قیمت برای املاک دارند در این بازار تاثیر می گذارند و نمی گذارند این التهابات چند ماهه املاک پایان یابد. در صورت نظارت جدی تر بر بازار املاک بسیاری از مشکلات فعلی در این بازار برطرف می شود.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.