رونق بازار مسکن به چه عواملی وابسته است؟

یکی از فعالان صنعت مسکن که نویسنده طرح جامع مسکن نیز هست، در توضیح رونق بازار مسکن و اینکه رونق در بازار مسکن اساساً چگونه ایجاد می ‌شود بر این باور است که بررسی‌ ها و تحقیقات نشان می دهد که در سال های قبل، رونق بازار مسکن با توجه به سه شاخصه قابل پیش بینی بوده است. این سه شاخص که رابطه مستقیمی با هم دارند رونق بازار مسکن را می توانند ایجاد کنند.
از نظر فردین یزدانی، شاخص افزایش قیمت مسکن و میزان معامله های انجام شده مسکن و میزان سرمایه‌ گذاری افراد مختلف در بازار مسکن سه شاخص اصلی و تاثیرگذار در بازار مسکن هستند و با هم همبستگی بسیار زیادی دارند. با بررسی این شاخصه‌ ها می توان گفت که رونق در بازار مسکن بدون افزایش قیمت ها صورت نمی گیرد و هر موقع ما شاهد رونق بازار مسکن بوده ایم، در کنار آن افزایش قیمت مسکن و بالا رفتن نرخ قیمت ها را نیز شاهد بوده ایم.
در حال حاضر قدرت خرید مسکن در بین اقشار مختلف جامعه کاهش یافته و خانواده ها نمی توانند اقدام به خرید خانه های مطلوب خود کنند که این موضوع باعث افزایش تعداد خانه های خالی شده است. اقشار پردرآمد جامعه هم به استفاده از خانه دوم می پردازند. در این شرایط با دو پیامد منفی مواجه می شویم که این دو مورد، کاهش قدرت خرید خانواده ها که مصرف کنندگان اصلی مسکن هستند و افزایش نابرابری ها در زمینه بازار مسکن را شامل می شود.
به اعتقاد یزدانی که از فعالان و متخصصان بازار مسکن به شمار می رود، یکی از راهکارهایی که می تواند به رفع انحراف از رونق بازار مسکن کمک کند، تنظیم مقرراتی است که بر اساس آن عرضه زمین به صورت صحیح صورت پذیرد. همچنین کاهش سوداگری در بازار مسکن و ایجاد سامانه یکپارچه برای رصد قیمت زمین و آپارتمان، از گزینه هایی است که برای رفع انحراف از بازار مسکن مطرح می شود.
به گفته این فعال حوزه مسکن، وضعیت این بازار تحت تاثیر کامل وضعیت اقتصادی کشور بوده و راهکار اساسی برای خروج از این شرایط خاص بازار مسکن، توجه مسئولان به اقتصاد کلان کشور است. توجه ویژه به اقتصاد و ارائه تسهیلات برای خرید مسکن کمک می کند تا نه تنها بازار مسکن از این وضعیت رهایی یابد، بلکه به عنوان یک صنعت پویا همچون سال های پیش رکود به بهبود شرایط اقتصادی هم کمک کند.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.