خانه های خالی، معضل بزرگ بازار مسکن

در حال حاضر کشور ما ایران شاهد تعداد زیادی خانه خالی است که با گذشت زمان هر ساله بر تعداد این واحدهای خالی افزوده می شود. با فروش نرفتن خانه ها و حبس شدن سرمایه افرادی که به عنوان سرمایه گذار در بازار مسکن اقدام به ساخت واحدهای مسکونی کرده اند، پویایی لازم در بازار ساخت و ساز دچار مشکل می شود. در سال ۸۵ تعداد ۶۳۳ هزار واحد خالی در کشور وجود داشته که طبق آمار به دست آمده در سال ۹۵ یعنی تنها ده سال پس از سال 85، رقم تعداد خانه ‌های خالی به 2 میلیون واحد رسیده است. در فاصله سال های ۸۵ تا ۹۵ و با گذشت تنها یک دهه، رشد سالانه خانه خالی در حدود ۱۷ درصد بوده که آمار بسیار بالایی برای بازار مسکن است.

عده ای از کارشناسان حوزه مسکن علت وجود این تعداد خانه خالی و افزایش تعداد آنها در هر سال را زیاد بودن عرضه نسبت به تقاضا می دانند. عده دیگری از کارشناسان و فعالان حوزه بازار مسکن معتقدند بروز رکود و تقاضای کم، علت اصلی و تاثیرگذار در خالی ماندن خانه ها در سطح کشور بوده است. در کنار این دو علت کلی، دلایل دیگری هم مطرح شده که برخی از آن ها قابل توجه هستند.

یکی دیگر از علت‌ های این شرایط را می‌ توانیم در سرمایه‌ گذاری اشتباه در حوزه مسکن بیان کنیم. برخی از سرمایه داران بخش بزرگی از سرمایه خود را وارد حوزه مسکن کرده اند ولی شرایط بازار فروش لازم برای خرید این نوع ساختمان ها وجود ندارد. این سرمایه‌ گذاری غلط میزان عرضه و تقاضا را از حالت تعادل خارج کرده و باعث افزایش تعداد خانه‌ های خالی شده است.

علت دیگر برای خالی ماندن خانه ها در تهران و دیگر شهرهای کشور، رکود در بازار مسکن به علت گرانی های ایجاد شده در سال های اول دهه ۹۰ است. در حوزه مسکن شاهد اجرای سیاست‌ های اشتباه توسط دولت های وقت بوده ایم که از لحاظ سرمایه گذاری، حوزه مسکن را با مشکلات زیادی مواجه ساخته است.

در نیمه دوم دهه 80 افراد زیادی بازار مسکن را برای سرمایه گذاری مناسب دیده و سرمایه خود را وارد این بازار کردند. در همین زمان ‌علاوه بر آپارتمان های معمولی با متراژ متوسط، آپارتمان هایی با متراژ بالا و لوکس نیز شروع به ساخته شدن کردند و عرضه مسکن معمولی و لوکس افزایش پیدا کرد. در صورتی که تقاضا برای خرید مسکن در این زمان آرام آرام سیر نزولی به خود گرفته و علاقه و خواستار برای خرید مسکن لوکس حتی در بین افراد مرفه نیز کمتر وجود داشت.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.