گام های انتقال سند ملک به صورت رسمی

پس از اینکه هر معامله ملکی صورت می گیرد، یکی از مهم ترین اقدامات انتقال سند و طی روال قانونی این موضوع است. کسانی که مالک هستند و قصد فروش ملک خود را دارند و کسانی هم که خریدار هستند و قصد خرید ملک را دارند بایستی به مشاور املاک محله یا منطقه مورد نظر خود مراجعه کنند. البته دفتر مشاور املاک باید مطمئن و مورد اعتماد باشد تا بهترین خدمات را در اختیار هر دو طرف قرار دهد.
شما به عنوان خریدار ملک، بعد از انتخاب ملک خود، در دفتر مشاور املاک و با حضور مشاوران و فروشنده، مبایعه نامه ای را تنظیم می کنید و کد رهگیری دریافت می نمایید. این کد رهگیری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و نشان دهنده این است که ملک خریداری شده قبلاً معامله نشده و تنها به شما فروخته می‌ شود.
بعد از نقل و انتقال و دریافت کد رهگیری، گام بعدی انتقال سند است. انتقال سند ملک دارای چندین مرحله است که باید گام به گام آن را انجام دهید. بعد از مبایعه نامه که در دفتر مشاور املاک تنظیم گردید و کد رهگیری مربوطه را دریافت نمودید، حالا نوبت فروشنده ملک است که با اصل مدارک شناسایی و سند ملک و مبایعه نامه به دفتر اسناد رسمی مراجعه کند. دفتر اسناد بعد از گرفتن مدارک، اقدام به استعلام گیری می کند که این استعلام دو هفته زمان می‌ برد و سند ملک به صورت کامل استعلام می ‌شود.
بعد از استعلام، سند برای واگذاری تنظیم می گردد. تنظیم سند بعد از استعلام در صورتی تکمیل می‌شود که عوارض نوسازی و پسماند شهرداری پرداخت شده باشد. فروشنده به شهرداری منطقه خود مراجعه ‌کرده و با ارائه مدارک ملک، بدهی مربوطه را پرداخت می نماید. بعد از پرداخت کلیه مبالغ، شهرداری برگه ای با عنوان مفاصاحساب به فروشنده ملک داده می شود. دریافت برگه مفاصاحساب طی سه روز انجام می ‌شود و نسبت به مراحل قبلی زمان بیشتری نیاز دارد.
پس از این مرحله، فروشنده مدارک خود را به اداره مالیات می ‌دهد. پس از بررسی مدارک، میزان مالیات مشخص شده و عملیات پرداخت مالیات در خود اداره مالیات به وسیله دستگاه های کارتخوان انجام می شود. نکته قابل توجه این است که در صورت خلل در عملکرد دستگاه کارتخوان، باید به بانک ملی مراجعه و مبلغ مشخص شده واریز شده و فیش مربوط به اداره مالیات تحویل داده شود.
در پایان کار فروشنده ملک به اداره مالیات مراجعه کرده و مفاصاحساب را دریافت می کند. بعد از طی مراحل گفته شده شما برای انتقال قطعی سند اقدام خواهید کرد. طرفین معامله با تمامی مدارک به دفتر اسناد رسمی مراجعه و سند انتقال تنظیم و ثبت رسمی می گردد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.