سهم قیمت زمین در قیمت نهایی ملک

در بین کارشناسان حوزه املاک و ساختمان همواره بررسی راهکارهای عملی برای کاهش قیمت تمام شده مسکن مورد توجه قرار گرفته است. اتاق تعاون ایران در همین راستا اقدام به انتشار راهکارهای ممکن برای بهبود شرایط بازار املاک و ایجاد آرامش برای خانواده های ایرانی در تامین سرپناه خود نموده است.
در بیانیه اتاق تعاون ایران اشاره شده که حوزه ساختمان و املاک و مستغلات از جمله مهم ترین بخش های اقتصادی در هر کشور است. چراکه این حوزه می تواند به عنوان محرک اصلی در دیگر بخش های صنعت بوده و موجب اشتغال زایی موثر در راستای بهبود شرایط اقتصادی جامعه باشد. از جمله ویژگی های منحصر به فرد بازار املاک این است که با رونق گرفتن این بخش از اقتصاد به طور خودکار در دیگر بخش های صنعت نیز شاهد رشد و ترقی خواهیم بود.

طبق بررسی های انجام شده در کشورهای خارجی که توانسته اند بازار املاک و مسکن خود را به درستی مدیریت کنند، سهم قیمت زمین از نرخ نهایی مورد معامله ملک بسیار پایین تر از وضعیت موجود در کشور ایران است. آمارها نشان می دهند که در بیست سال اخیر نزدیک به 40 تا 50 درصد از قیمت تمام شده مسکن وابسته به قیمت زمین بوده است.

این درحالی است که در کشورهای موفق در مدیریت بازار املاک و مستغلات تقریباً سهم قیمت زمین در تعیین قیمت نهایی مسکن برابر با 20 درصد برآورد شده است.

در کشور ما می توان اراضی موجود و مستعد برای تبدیل به محل سکونت مردم را به سه دسته کلی تقسیم بندی کرد. اراضی واقع در مناطق شهری عمده ترین سهم از بازار املاک را در تعیین محل سکونت مردم به خود اختصاص می دهند.

اراضی واقع در بافت فرسوده شهری نیز از مهم ترین قسمت هایی است که توجه ویژه به آن می تواند سهم عمده ای در بهبود قیمت مسکن در بازار املاک را به همراه داشته باشد. همچنین اراضی موجود در مناطق حاشیه ای همچون شهرک های مسکونی نیز می تواند در برنامه ریزی برای کاهش سهم قیمت زمین از قیمت تمام شده ملک مورد نقد و بررسی بیشتر قرار گیرد.

با بررسی آمارهای بازار املاک در طی سالیان گذشته نیز می توان به این نتیجه رسید که همواره افزایش قیمت زمین منجر به افزایش قیمت ملک شده است. به همین دلیل اگر دولت و مجلس با اجرای سیاست های صحیح بتوانند سهم زمین در قیمت تمام شده مسکن را کاهش دهند، به تبع آن قیمت مسکن در بازار املاک می تواند شاهد کاهش قیمت ها باشد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.