فروکش کردن تب افزایش قیمت املاک و اجاره بها

از اوایل سال جاری شاهد افزایش بی رویه قیمت املاک و اجاره بها بوده ایم؛ اما به تازگی این بازار فروکش کرده است و قیمت های اجاره بها کاهش یافته اند. در ماه های اخیر افزایش قیمت بازار املاک و اجاره بها بودیم که دلایل اصلی آن بالا رفتن قیمت دلار، سکه و همچنین حضور سوداگران در این بازار بود. دلال ها و سوداگران با وارد کردن نقدینگی در این بازار و انجام معاملات متعدد باعث افزایش قیمت املاک و در نهایت اجاره بها شدند.
با افزایش شدید قیمت اجاره بها، افرادی که در فصل تابستان به دنبال منزل مد نظر خود بودند دچار مشکل شدند و برخورد آن ها با اجاره های نجومی باعث شد که نتوانند منازل مد نظر خود را بیابند. بروز این مشکل باعث مهاجرت برخی از افراد به شهرک های اطراف کلان شهرها شده است.

این افراد وقتی با اجاره بهای بالا مواجه شدند تصمیم به مهاجرت گرفتند. هرچند برخی این موضوع را مثبت ارزیابی می کنند، اما مهاجرت معکوس تنها رد صورتی مثبت است که شغل و وابستگی به کلان شهر هم از میان برداشته شود. این در حالی است که همچنان وابستگی این قشر به کلان شهرها برای شغل و خرید و.. پا برجاست
با در نظر گرفتن موارد ذکر شده جهش در بازار املاک منجر به شکل گیری بازار گسترده خرید و فروش املاک نشد و مشکلاتی را برای مردم و اقتصاد کشور به همراه داشت.

این امر باعث رکود در بازار املاک شد. با در نظر گرفتن این موضوع که هنوز فصل نقل و انتقالات به پایان نرسیده است، آمارها نشان می دهد که تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی در شهر تهران در خرداد 97 به حدود 15 هزار واحد مسکونی رسیده که نسبت به ماه مشابه سال گذشته 3.1 درصد کاهش یافته است.

افزایش قیمت ها در بخش های مختلف به ویژه در بازار املاک باعث تشدید رکود در اقتصاد کشور شده است. همچنین کاهش درآمد مردم از سوی دیگر باعث کاهش شکل گیری بازار واقعی خرید و فروش شده و این امر موجب منصرف شدن خریداران واقعی از خرید املاک می گردد.

کاهش خرید و فروش و معاملات در بخش املاک و دیگر بخش ها مثل اقلام ضروری خانوار، این مسئله را نشان می دهد که قدرت خرید مردم کاهش یافته و برخی نیز رغبتی برای خرید ندارند. این روند می تواند اقتصاد کشور را با مشکلاتی مثل رکود اقتصادی مواجه سازد.

دولت باید با توجه به برخی راهکارها جلوی رکود را بگیرد. ایجاد رکود می تواند به بازار املاک چه در بحث خرید و فروش و چه در بحث رهن و اجاره آسیب وارد کند.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.