65% معاملات مسکن، با هدف سرمایه گذاری

با توجه به شرایط بازار مسکن و وجود آمار بسیار بالای خانه های خالی در سطح کشور، دولت تصمیم گرفت برای تعادل بین عرضه و تقاضا و جلوگیری از وجود دلالان در این بازار، طرحی را برای تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت که هدف اصلی این طرح گرفتن مالیات از عایدی غیر مصرفی املاک است.

در جزئیات این طرح موارد بسیاری مورد بررسی قرار می گیرد. در این طرح مجلس با اتخاذ قوانینی خواستار ثبت قیمت فروش ملک در سند مالکیت متعلق به ملک شد. در این طرح معافیت‌ های مالیاتی هم در نظر گرفته می شود که می تواند انگیزه های مثبت و منفی ایجاد کند.

معافیت های مالیاتی از قبیل اینکه خانه های خالی در اولین نقل و انتقال خود از پرداخت مالیات معاف می شوند.

در این طرح برای رونق ‌بخشی تولید در ساخت و ساز و حمایت از تولید مسکن و املاک، خانه های نوساز تا ۵ سال می تواند از پرداخت مالیات معاف باشند. البته در این طرح املاک مسکونی هدف هستند و زمین های با کاربری کشاورزی و صنعتی شامل عایدی مسکن و ملک نیستند.

مبلغ پیشنهادی برای عایدی مسکن، ۲۰ درصد مبلغ خرید و فروش مطرح شده است.

سخنگوی کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص روند اجرایی این طرح بیان کرد که اجرایی شدن این طرح نیازمند سامانه خاصی نیست.

بعد از تصویب این طرح، کسی که قصد فروش خانه خود را داشته باشد در محضر اعلام می دارد که این ملک خانه اصلی فرد است و محل سکونت آن است یا خیر. اگر خانه جز مسکن و ملک فرد باشد از مالیات معاف است و اگر خانه اصلی و محل سکونت فرد یا خانواده وی نباشد، باید مالیات آن را بپردازند. همچنین سخنگوی این کمسیون تخصصی مجلس بیان کرد که این طرح تنها شامل سوداگران و دلالان می ‌شود.

در واقع با اجرایی شدن این طرح دولت و مجلس قصد ندارند شوک به کل بازار مسکن و املاک بدهند.
کارشناسان معتقدند افراد زیادی به بازار مسکن نگاه سرمایه ای دارند. افراد با خرید مسکن و نگه داشتن سرمایه خود در این حوزه، سرمایه خود را وارد فعالیت و تولید اقتصادی نمی‌ کنند.

این سرمایه داران با خرید مسکن به دنبال سودهای بادآورده و یک شبه هستند و باید جلوی این موضوع گرفته شود. امید است با اجرای طرح ‌های خوب دولت و مجلس مانند طرح عایدی بر مسکن، مانعی بر سر راه سوداگران و اخلالگران بازار مسکن ایجاد شود.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.