مهار نرخ اجاره بها با مالیات پلکانی

با توجه به افزایش کم سابقه قیمت ها در بازار املاک اکثر کارشناسان و متخصصان این حوزه، مشغول ارائه راهکارهای مقابله با این شرایط و ایجاد آرامش در بازار املاک هستند. بازار رهن و اجاره به عنوان یکی از اصلی ترین بخش های بازار املاک، این روزها بیشتر از قبل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. هم زمان با افزایش قیمت زمین در مناطق مختلف تهران، افزایش نرخ اجاره خانه نیز از مهم ترین اتفاقات حوزه املاک در سال جاری بوده است.

یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در رابطه با مقابله با افزایش قیمت ها در تعیین نرخ اجاره بها مسکن، به طرح افزایش پلکانی مالیات به عنوان راه حل مقابله با شرایط موجود اشاره کرده است.

علوی به عنوان نایب رییس کمیسیون عمران مجلس در گفتگویی به افزایش غیر منطقی نرخ اجاره بها در ماه های اخیر اشاره کرده و ورود دولت برای ساماندهی بازار املاک را الزامی دانسته است. وی در رابطه با راهکار عملی ممکن برای کنترل افزایش نرخ اجاره بها در حوزه املاک، اجرای طرح افزایش پلکانی مالیات از موجران را اعلام کرده است.

با اجرا شدن چنین طرحی، موجرانی که اقدام به دریافت مبالغ سنگین تری برای اجاره بها ماهیانه ملک خود کرده اند، بایستی مالیات بیشتری را پرداخت نمایند. به طور مثال اگر قرار باشد موجری که به عنوان اجاره بها ملک خود ماهیانه یک میلیون تومان دریافت می کند ملزم به پرداخت 10 درصد مالیات باشد، مالکی که اقدام به دریافت دو میلیون تومان اجاره بها ماهیانه بکند بایستی 20 درصد مالیات به دولت بپردازد.

علوی با توجه به اوضاع حاکم در بازار املاک نسبت به لزوم نظارت و ورود دولت برای کاهش فشار وارد شده بر خانواده های مستاجر اشاره کرده است. در شرایط کنونی صاحبان املاک بدون هیچ ترس و واهمه ای نسبت به افزایش کم سابقه اجاره بها ملک خود اقدام کرده و مستاجران عموماً برای تأمین مسکن خود دچار مشکل شده اند.

همچنین علوی به قراردادهای امضا شده فی مابین مالکان و مستاجران اشاره کرده که بدون رجوع به دفاتر املاک انجام شده و به عنوان راه گریزی برای فرار از پرداخت مالیات موجران شده است. به گفته نایب رییس کمیسیون عمران مجلس این وظیفه دولت است که با افزایش نظارت خود در بازار املاک از بروز چنین تخلفاتی جلوگیری نماید تا تمامی اقدامات انجام شده در زمینه املاک و ساختمان طبق قانون رسمی کشور انجام شده تا قابل پیگیری و کنترل باشد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.