موج جدید بازار ملک، خرید خانه کوچک

طبق اطلاعات به دست آمده از بازار ملک و ساختمان، تقاضا برای خانه های کوچک متراژ بیش از پیش شده است. این افزایش تقاضا به نظر مشاوران املاک دارای دلایل متعددی است.

به گفته مشاوران املاک تهران، نزدیک به دو سوم از معاملات ثبت شده در طی ماه های گذشته مربوط به واحدهای کوچک متراژ بوده است. اما با این وجود بازهم تقاضا برای خرید خانه های زیر 70 متر وجود دارد و بازار ملک توان پاسخگویی به این نیاز کنونی را ندارد.

کمبود واحدهای کوچک متراژ باعث شده تا قیمت هر مترمربع از واحدهای کوچک متراژ نسبت به واحدهای مسکونی با مساحت بالا، از نرخ بالاتری برخوردار باشد. در برخی از مناطق تهران اختلاف قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در خانه های کوچک و بزرگ به حدود دو میلیون تومان هم رسیده است.

البته بایستی به این نکته هم اشاره کرد که افزایش تقاضا برای خرید خانه های کوچک متراژ در مناطق جنوبی و مرکزی تهران به چشم می خورد و این موج جدید در مناطق شمالی تهران وجود ندارد. چراکه در مناطق شمالی و اعیان نشین بیشترین تقاضا برای واحدهای با مساحت بالا و لاکچری دیده می شود.

افزایش قیمت اجاره بها یکی از اصلی ترین دلایل استقبال برای خرید خانه های کوچک متراژ یا همان به اصطلاح خانه های نقلی است.

وقتی مستاجران هرساله با افزایش قیمت های بی قاعده رو به رو شده و میزان بسیاری از درآمد خود را برای پرداخت اجاره بها صرف می کنند، آرام آرام به این نتیجه خواهند رسید که با انجام ریسک و گرفتن وام های مختلف اقدام به خرید خانه کوچک کنند تا با معضل همیشگی افزایش نرخ اجاره بها خداحافظی کنند.

هرچند برخی از مستاجران حتی توان چنین ریسکی را برای محل سکونت خود ندارند و مجبور به پرداخت اجاره بها بالاتر هستند، اما درصدی از مستاجران با توجه به شرایط موجود تصمیم به خرید خانه با متراژهای پایین گرفته اند.

از سوی دیگر خانه اولی ها که برای خرید خانه سرمایه ای را اندوخته بوده اند، با افزایش قیمت ها در بازار ملک دیگر توان خرید خانه مورد نظر خود را ندارند و مجبور به خرید خانه های کوچک متراژ شده اند. ترس از افزایش مجدد قیمت ها باعث شده تا خانه اولی ها برای خرید خانه های کوچک متراژ بیش از پیش تلاش کنند. چراکه اگر نتوانند با بودجه مالی خود اقدام به خرید خانه کنند، یا باید در چنگال بازار اجاره نشینی گرفتار شوند و یا باید برای خرید خانه به شهرهای مجاور تهران پناه ببرند.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.