هوای بازار املاک بازهم سرد می شود

با توجه به این نکته که در هفته آینده گزارش تحولات املاک در مرداد 97 منتشر خواهد شد، پیش بینی بسیاری از متخصصان این است که میانگین قیمت هر مترمربع املاک حدود 7.5 میلیون تومان باشد. این پیش بینی با توجه به خرید و فروش های صورت گرفته در ماه مرداد تقریبا واقعی به نظر می رسد.

با در نظر گرفتن این امر، قیمت املاک در ماه مرداد 97 نسبت به ماه مشابه سال قبل 60 درصد افزایش یافته است. از ماه خرداد امسال به شکل میانگین هر مترمربع املاک ماهی نیم میلیون تومان افزایش پیدا کرده است که این افزایش قیمت در نوع خود شگفت انگیز است. افزایش قیمتی که باعث خواهد شد رکود به بازار مسکن بازگردد و خرید و فروش املاک را دوباره متوقف سازد.

در چند ماه اخیر افزایش و نوسانات قیمت در بازارهای موازی نظیر دلار و سکه تاثیر فراوانی بر این افزایش قیمت داشته اند. همچنین حضور سوداگران در این بازار مشکلاتی را به وجود آورده است. این افراد با وارد کردن سرمایه و نقدینگی در بازار املاک یکی دیگر از عوامل بالا رفتن قیمت در این بازار به شمار می روند.

سوداگران بازار املاک در نوسانات بازار تلاش کردند تا در بازه های زمانی کوتاهی خرید فروش های بسیاری انجام دهند و به سودهای کلانی دست پیدا کنند. بسیاری از این خرید و فروش ها سوری و غیر واقعی بوده اند.

تحلیل ها و بررسی ها نشان می دهد که این افزایش قیمت ها در نیمه دوم سال کاهش خواهد یافت. انتظار می رود در نیمه دوم سال رونق بازار املاک از بین برود و این بازار به رکود نزدیک شود. ویژگی خروج از رونق و نزدیک شدن بازار به رکود، خارج شدن سوداگران از این بازار است.

همچنین بعضی افراد که متوجه نزدیکی بازار به این رکود نیستند طمع می کنند و همین امر باعث می شود با ورشکستگی رو به رو شوند. نکته ای که این افراد در نظر نمی گیرند این است که افزایش قیمت در بازار املاک ادامه نخواهد یافت و طبق پیش بینی ها در نیمه دوم سال این افزایش قیمت متوقف خواهد شد.

فعالان بازار املاک مثل انبوه سازان و افرادی که در این بازار فعالیت دارند، باید به نوسانات بازار توجه داشته باشند و برنامه هایی برای نزدیک شدن به رکود بازار، مد نظرشان باشد تا در این رکود دچار ضرر نشوند. نکته آخر این است که در زمستان سال جاری دوره اوج رکود است و فعالان این بازار برنامه ای برای این رکود داشته باشند.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.