وام مسکن ثابت ماند اما قیمت ملک نه

قیمت ملک در ماه های اخیر با افزایش قابل توجهی همراه بوده است؛ اما اوراق تسهیلات مسکن تفاوتی نکرده و به صورت قبل ارائه می شود. نکته اینجاست که آیا متقاضیان مسکن می توانند با این اوراق صاحبخانه شوند؟ با در نظر گرفتن افزایش قیمت در تمامی بازارها به ویژه بازار املاک ، افرادی که قصد خرید دارند به سختی می توانند با دریافت این تسهیلات منزل مورد نظر خود را خریداری کنند.

کارشناسان بر این باورند که افزایش قیمت دلار دلیلی برای افزایش قیمت ملک نیست؛ زیرا قیمت دلار تاثیر خود را پس از یک سال بر بازار مسکن می گذارد. از این رو عده ای بالا رفتن قیمت مصالح را دلیل افزایش قیمت مسکن می دانند و این نیز یک بهانه برای سوداگران است تا بتوانند از این آب گل آلود ماهی بگیرند و در مدت زمان کوتاهی به سود های کلان دست پیدا کنند.

بخش عمده ای از کارشناسان عقیده دارند که بازار از رکود خارج شده است و در بعضی از مناطق منازل کلنگی نیز با افزایش قیمت همراه بوده اند. هرچند به نظر می رسد با توجه به این نکته که هنوز مردم قدرت خرید چندانی ندارند، این افزایش قیمت ها باعث می شود که تحرکات بازار املاک کاهش یافته و خرید و فروش ها کمتر شوند.

در نتیجه باید حبابی که در بازار وجود دارد از بین برود تا بازار املاک فعال شود. از بین رفتن این حباب کاری است که دولت می تواند به خوبی از پس آن برآید.

در حالی که قیمت ملک با افزایش فراوانی همراه بوده اما تسهیلات مسکن هیچ افزایشی پیدا نکرده است. به عنوان مثال زوج های تهرانی برای خرید ملک 100 میلیون وام دریافت می کنند که باید 200 برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند. ارزش این اوراق 13 میلیون و 400 هزارتومان است. همچنین هر زوج تهرانی می تواند 20 میلیون وام جعاله که برای آن باید 40 برگ اوراق به ارزش 2 میلیون 680 هزارتومان خریداری کند.

شاید قبل از افزایش قیمت ملک این تسهیلات می توانست راهگشا باشد، اما با توجه به شرایط فعلی مبلغ تسهیلات بسیار پایین تر از آن است که بتوان با آن خانه های کوچک متراژ را هم تهیه کرد. با توجه به افزایش قیمت ملک افراد به سختی می توانند منازل مد نظر خود را تهیه کنند. دولت باید تدابیری بایندیشد که این مشکل برطرف شود تا تحرکات مناسبی که در بازار املاک ایجاد شده بود ادامه یابد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.