آرامش بازار املاک نیاز به آرامش بازارهای موازی

با توجه به نوسانات به وجود آمده در بازار ارز، نگرانی ها درباره بازار املاک همچنان ادامه دارد. در ماه های اخیر در پی گرانی ارز و طلا، شاهد افزایش قیمت در بخش املاک بوده ایم و گرانی دوباره ارز نگاه ها را همچنان نگران از وضع پیش رو کرده است.

برخی کارشناسان معتقدند که اگر بخش املاک همچنان روند افزایش قیمت همسو با بازار ارز داشته باشد، رکود بر این بازار حاکم خواهد شد. عده دیگری از تحلیل گران بازار املاک، معتقدند که بازار املاک روند افزایشی خود را طی کرده و این بازار التهاب جدیدی را نخواهد داشت. البته باید دید که سیاست های ثبات بخشی حوزه املاک از سوی دولت چگونه اجرایی می شود.

رییس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به نگرانی های به وجود آمده در حوزه املاک و مستغلات اینگونه پاسخ گفت که بیان ایجاد رکود در حوزه املاک صحیح نیست و زمانی می توانیم از رکود صحبت کنیم که معامله ای صورت نگیرد.

این در حالی است که طبق آمارها تعداد معاملات نسبت به سال قبل تنها 1.7 درصد کاهش داشته و این به معنی رکود نیست. در واقع می توان اذعان داشت که بازار املاک نسبت به ماه های قبل کم رونق شده است. این مسئول حوزه املاک اظهار امیدواری کرد که با ایجاد ثبات در بازار های سرمایه همسو با بازار املاک، شاهد ثبات بیشتری در این زمینه خواهیم بود.

وی در رابطه با حبابی بودن قیمت ها بیان کرد که قیمت املاک رابطه مستقیم با عرضه و تقاضا دارد و در حال حاضر ما حباب در قیمت املاک نداریم. بلکه نبودن توازن در عرضه و تقاضای املاک است که باعث افزایش قیمت شده است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک در رابطه با گرانی دوباره نرخ ارز گفت که این گرانی بیشتر از روی لجبازی های سیاسی است و قطعا پایدار نخواهد بود و این شرایط بیشتر به طوفانی شبیه است که می گذرد. به اعتقاد این مقام مسئول در زمینه مسکن، مردم نباید در این شرایط درگیر طوفان های روانی شده و باعث التهاب بیشتر بازار شوند.

وی بهترین راهکار در حوزه املاک را رفع کمبود های املاک مورد نیاز در کل کشور دانست و خاطر نشان کرد که در کل کشور چیزی حدود یک میلیون و ششصد هزار واحد مسکونی مورد نیاز است. در واقع دولت باید با فراهم کردن تسهیلات مورد نیاز سازندگان باید به ساخت و ساز املاک رونق بخشد. امید است با تدبیر دولت بسیاری از مشکلات پیش رو برطرف گردد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.