بازار املاک به سمت رکود دوباره پیش می رود

در طی روزهای سپری شده از شهریور ماه، شرایط بازار املاک نسبت به ماه های گذشته بسیار کم رونق بوده است. در کلان شهر تهران شاهد افزایش 62 درصدی قیمت مسکن هستیم و طبق آمارها معاملات در حوزه املاک 33 درصد کاهش داشته است.

به نقل از برخی کارشناسان، حوزه املاک در شهریور ماه به سمت رکود میل کرده است. طبق بررسی های صورت گرفته، با خروج سفته بازان از بازار املاک، کاهش معاملات و در پی گرانی های رخ داده کاهش قدرت خرید مردم، همه عواملی هستند که نشان دهنده بازگشت رکود به بازار املاک است. به دنبال این رکود با توجه به دلایل گفته شده پیش بینی می شود که قیمت املاک سرعت افزایشی چند ماه قبل خود را از دست بدهد.

مشکل جدی که این بازار با آن روبه رو بوده و یکی از علت های اصلی افزایش قیمت املاک است، نبود توازن در بخش عرضه و تقاضا است. خبرها حاکی از آن است که همچنان عرضه املاک پس از گذشت چندین ماه شاهد رونق خاصی نبوده و همین موضوع شرایط آینده بازار املاک را با ابهاماتی روبه رو کرده است.

سازندگان که در طی چند ماه اخیر شاهد بی ثباتی و افزایش قیمت مصالح بوده اند، نمی توانند برآورد دقیقی از هزینه ساخت تمام شده یک واحد مسکونی به دست بیاورند و در صورت ساخت مسکن، تضمینی در خرید آن از سوی متقاضیان نمی بینند.

برخی از مشاوران املاک از ایجاد رقابت مالکان برای افزایش قیمت مداوم املاک اظهار تعجب می کنند و رکود در بازار املاک را در آینده از نوع رکود تورمی می دانند.
رشد قیمت املاک به نسبت بازارهای سکه و ارز چیزی حدود 200 درصد کمتر بوده است. با توجه به این همه فاصله در رشد قیمتی در بازارهای مذکور، به گفته کارشناسان، حوزه املاک مانند دیگر حوزه ها کشش این میزان افزایش قیمت را ندارد. بازار املاک با رشد قیمتی 62 درصد، خود برای متقاضیان خرید آن بسیار سنگین است و باید تمام اقشار جامعه را در این افزایش قیمت بسنجیم.

در بازارهای ارز و سکه که به نوعی هم بازار سرمایه ایی هستند، افراد می توانند حضور حداقلی داشته باشند؛ اما هزینه تمام شده املاک بسیار بیشتر است و افراد باید توانایی خرید ملک را فراهم کنند. املاک به نسبت سکه و ارز از جمله کالاهای مصرفی و اساسی تمام اقشار جامعه است و همه به تهیه آن نیازمند هستند. در حوزه املاک علاوه بر خرید و فروش، با اجاره و رهن آن هم رو به رو هستیم.

در نتیجه تمامی تفاوت های بیان شده، تفاوت بین بازار ملک با دیگر بازارها مشخص است. به همین علت راهکارهایی که دولت برای سر و سامان دادن به بازار املاک نیز ارائه می کند، باید کاملا متفاوت و مختص همین بازار باشد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.